Kategoriarkiv: Affiliate

3 snabba tips för ökad inkomst från Adsense

Alla borde vara medvetna om detta, men trafiken från mobila enheter ökar. Med detta som grund kommer här mina 3 snabbaste och enklaste tips på hur du ökar dina intäkter med Adsense.

Använd den responsiva koden

Äntligen slipper man diverse hack för att få rätt storlek på annonsen. Välj den responsiva annonsenheten ochdin annons anpassas helt utifrån besökarens skärmupplösning och utrymme på webbplats. Passa även på att välja asynkron för snabbare laddning av din webbsida.

Maximera bredden

Det är nu möjligt att anpassa bredden på annonsen utanför de fixa format som vanligtvis erbjuds. Perfekt om du är perfektionist och vill justera annonsen med din övriga design, eller helt enkelt bara vill ha en lite större annons. Sätt bara annonsen till 100% width och justera sedan endast höjd med css media queries.

Egen bredd
Genom att ange bredden till 100% kan vi få andra storlekar än de traditionella. Perfekt justerat med övriga designen på sidan. Här blir en vanlig 468×60 px 536×60 px.

 Mobilanpassad annons

Om du använder mobilannonsen 320x50px bör du snarast byta ut den mot det nya formatet 320×100 px som generellt sett har högre CTR och eCPM. Om du använder den helt automatiska koden för responsiva annonsenheten får du i dagsläget automatiskt mobilannonsen som är 50 px hög, bara denna ändring att styra den till 100 px hög är ett stort steg.

Exempelkod

<style>
<!-- CSS för maximal bredd -->
.adsbygoogle{width:100%;height:90px}
<!-- Höjd för mobillayout ändras förslagsvis med media queries -->
@media screen and (max-width:470px){.adsbygoogle{height:100px}}
</style>

<script async src=”http://pagead2.googlesyndication.com/pagead/js/adsbygoogle.js”</script>
<ins class=”adsbygoogle”
data-ad-client=”ca-pub-xxxxx”
data-analytics-uacct=”UA-XXXX-XX”
data-ad-slot=”XXXXX></ins>
<script>
(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});
</script>

Det var mina 3 snabba tips, det finns givetvis en hel uppsjö med andra smarta placeringar och optimeringar. Vad är dina snabba men bra tips?

Projekt kontantkort

Idag fyller min äldsta affiliatesida gratiskontantkort.se 9 år och inför det stundande tioårsjubileet tänkte jag börja skriva lite om projektet och dess resa under de kvarvarande 365 dagarna.

Startpaket i stora högar

Jag har hållit på med affiliatesidor i olika former ända sedan februari 2000 då jag tjänade mina allra första kronor via TradeDoubler. Det handlade aldrig om några större summor utan sidor skapades mest av intresse att lära mig mer om olika områden inom webb.

Hösten 2002 påbörjade jag studier inom IT på Chalmers och det dröjde ända till 2004 innan intäkterna började ta fart på riktigt. Efter att ha läst en annons i Metro där dåvarande Comviq.net körde en kampanj och gav bort deras startpaket kostnadsfritt föddes iden. De fanns nämligen representerade på TradeDoubler och gav ersättning per beställt startpaket (lead/sale).

Snabbt la jag in den nya operatören på sidan och började med den marknadsföring studentbudgeten tillät. Det handlade främst om trycka upp t-shirts med loggan, affischer och ”rekryterarspam” på LunarStorm.

Inkomsten under detta år blev för första gången sexsiffrigt, ett enormt belopp för mig som levde på bidrag och lån från CSN. Vissa dagar kunde intäkterna uppgå till >10000 kr om någon sida med lite besökare tipsade om min sida och jag minns mycket väl hur overkligt allt kändes.

Dessa intäkter hjälpte mig igenom högskoletiden utan att behöva ta lån samt att jag även återbetalade allt som jag hunnit ta under mina 2 första år då sidan inte fanns och genererade dessa summor.

Fastän fler och fler operatörer kom med i olika affiliatenätverk och gav ersättning, minskade intäkter efter ett tag. Dels eftersom fler liknande sidor dök upp på marknaden, men även då ersättningen sjönk. Från att ha legat på 100-140 kr per startpaket kunde det sjunka ner mot 20 kr. Förr fick kunden dessutom oftast en liten ringpott, något som helt försvunnit och nu får man bara ett tomt kort. Så om ni vill tjäna stora pengar är ni tyvärr cirka 7 år sent ute 🙂

Några anmärkningsvärda som skett

  • Blev uppringd av TradeDoubler under semester då de ansåg sidan genererade alltför mycket sale/lead och undrade hur det kom sig.
  • Ett klick genererade drygt 8000kr, köptes många abonnemang så frågan är vilket företag som klickade och köpte allt.
  • Tackat nej till flera bud på sidan, något som i efterhand varit väldigt osmart. Svarade inte ens på det högsta…
  • Stått på stan och delat ut reklamblad och skämts

Framtiden

Jag har slutat arbeta med rena affiliate-sidor och fokuserar den fritid jag har kvar till att skapa lite mer ”utvecklande” projekt där jag får lära mig nya saker istället för att skapa fler i mina ögon meningslösa sidor. Bäst exempel är missatsamtal.se som jag utvecklat för att lära mig mer om databehandling, responsiv design, utveckling till iPhone, Android samt nu senast Windows Phone.

Dock kunde jag inte blir mer än lite sentimental när sidan snart närmar sig 10 år. Den har knappt fått någon uppmärksamhet alls sedan 2005 då intäkterna började sina. Visst, den ger någon tusenlapp i månaden, men dess tid i rampljuset är tyvärr borta.

SEO är ett område som ständigt förändras, min reklamsida om kontantkort har varit motsatsen, den uppdaterades mest då jag fick klagomål av operatörerna att deras erbjudande ändrats. Som ett sentimentalt projekt detta sista år har jag dock valt att försöka återuppliva sidan och åter ranka bra på viktiga sökord. Förr rankade jag t.ex. 1:a på kontantkort, något som dalat månad efter månad.

Då jag inte arbetar med länkbygge, dum som jag är eftersom jag anser det inte bidrar till ett bättre Internet, får jag försöka minimera att sidan hamnar som en tunn affiliatesida.

Jag har precis lanserat en ny ”design” som är responsiv och ska försöka slipa på utseendet lite som är under all kritik. Sidan har migrerats från att ha varit statiska sidor till WordPress så jag enkelt kan skriva lite nyheter och på så sätt få mer innehåll och förhoppningsvis fler besökare och bättre ranking.

Om ni har några frågor får ni mer än gärna ställa dom så försöker jag svara så gott det går. Sist men inte minst vill jag utbringa ett fyrfaldigt leve för min lila 9-åring!

Hipp hipp, hurra, hurra, hurra!

När kakorna blir färre

CookieEn kaka är en liten textfil som en webbserver kan spara ned på användarens dator.
För annonssystem generellt kan kakor användas för att avgöra i slutändan hur mycket en visning utav en viss banner är värd och för affiliatesystem specifikt veta hur mycket publicisten skall få i ersättning.

Det finns olika typer av kakor, jag kommer bara ta upp de som kommer från 3:e part, en kaka där avsändaren kommer från en annan domän än den som användaren besöker.
Exempel: Du besöker www.example.com där en annons visas från ad.myexampleadnetwork.com som skickar med en kaka till webbläsaren. Eftersom domänerna skiljer sig är det tal om en kaka från 3:e part.

Kakor från 3:e part blockeras alltmer

I skrivande stund fungerar 3:e-partens kakor lite olika beroende på vilken webbläsare användaren sitter vid, alltfler webbläsare och program blockerar dock dessa.
Chrome: Alla kakor tillåts
Internet Explorer: I princip alla kakor tillåts med hjälp av P3P
Safari: 3:e parts kakor tillåts bara om det redan existerar minst 1 kaka från domänen
Firefox: Alla kakor tillåts, blockeras från version 22 som planeras släppas 25 juni 2013

Jag har frågat runt bland de största och för mig kända affiliatenätverken och här nedan är vad de har att delge om förändringen angående att 3:e-partskakor blockeras i allt högre utsträckning.
Här berättar de sin syn på hur blockerandet påverkar affiliate och annonsör.

TradeDoubler

När 3: e parts cookie blockeras kommer det att förhindra att isales / ileads spåras, detta har dock en liten inverkan på nätverket eftersom endast en liten mängd kunder betalar ut ersättning vid isales/ileads.

När det gäller Safari: cookie begränsning tillämpas endast på färska installationer av webbläsare och inte på uppgraderingar, dvs att gå från safari 5.0-5.1. Anledningen till att detta inte påverkas är att för att de utgår från de äldre versionerna.

Många program på vårt nätverk använder 1:a Part cookies ändå så det skall vara opåverkat. Safari 5.1 står för mindre än 5% av alla webbläsare som används och mindre än 2% för EU. Du kan se detta på länken nedan

Firefox och våra första test har inte visat någon effekt på post click tracking, det har blockerat cookies som sätts innan ett klick görs. Hela industrin är på väg bort från 3: e parts cookies på grund av förra årets e-privacy direktiv. Vi har även ”cookie lösa” lösningar som IP-användaragent och andra metoder som är under utveckling men är för tillfället konfidentiella.

WordOn

För WordOn’s del så arbetar vi med många sorters spårning.
Vanligtvis gäller det bannerannonsering på webbsidor där användaren skall klicka på en annons för att visa intresse. Detta gör att användaren faktiskt besöker WordOn’s webbsajt innan vi skickar användaren vidare till annonsören och därmed kan vi sätta en första klassens kaka på användarens dator.
Ett annat alternativ som vi använder är spårning utan kakor. Då skickar vi motsvarande information som skulle ligga i kakan till våra kunder och denna referenser rapporteras sedan tillbaka när köpet genomförs. Även här så krävs det förstås ett klick och ställer med krav på att annonsören faktiskt hanterar referensen.

För de fallen där man behöver spårning utan klick men inte har möjlighet att sätta kakor så finns det ju alltid alternativ eftersom varje webbläsare lämnar vissa fingeravtryck. Informationen kan då lagra på server sidan. Ett exempel på när detta tillämpas är där man vill ge en annan ersättning för köp om användaren bara sett annonsen än ifall användaren skulle ha klickat sig fram. Detta skulle ju förstås ha underlättats av 3’e parts kakor.

Sammanfattningsvis så påverkas inte WordOns verksamhet i dagsläget i större utsträckning av ändringen men vi följer utvecklingen med största intresse.

Adrecord

Vi jobbar med både förstapartscookies och tredjepartscookies hos våra annonsörer, ca 60% sätter själva en förstapartscookie för vår spårning.

Oavsett om våra annonsörer kör med egen eller vår cookie så bör cookies kompletteras med andra mätmetoder och det är något vi har diskuterat under en längre tid och kommer att införa i större skala inom kort. Hur vi jobbar och hur vår teknik fungerar i detalj kan jag av konkurrensskäl inte gå djupare in på, men det finns mycket att skruva på under huven i webbläsarna.

Vi har fått frågor kring detta vid ett flertal tillfällen de senaste åren och har haft ämnet uppe för diskussion oftare än så. Det ligger självklart i vårt intresse att kunna spåra så nära 100% som möjligt och våra affiliates och kunder ska känna en tillförlitlighet att vi varken spårar mer eller mindre.

Zanox

Den överlägst största delen av alla kakor som används av Zanox för att spåra lead och sale hanteras tekniskt som 1:a partens kakor vilket tydligt innbär att det inte påverkas av några av dessa förändringar.

Mozilla jämför förändringen med Safari och dess strategi för kakor. Safaris policy för kakor har varit i drift i över ett decennium och både användarna och reklambraschen är vana vid att arbeta enligt detta sätt.

Givetvis håller vi på med efterforskning, tester och utveckling för att minimera eventuella negativa effekter på vår spårningstjänst för annonsörer och publicister. Vad vi redan antar är att speciellt annonsörer som använder en extern spårningslösning (external tracking switch), som sätter 3:e partens kakor kommer att påverkas.

Adtraction

Traditionell affiliatemarknadsföring påverkas inte nämnvärt av detta eftersom klicken studsas från affiliatesajten via en spårningsserver till annonsören. Cookies sätts i det korta ögonblick som besökaren landar på spårningsservern och dessa utgör därmed förstapartscookies.

Double

Vi använder inte tredjepartscookies för spårning av leads och sales då all trafik går via vår domän. Tredjepartscookies används generellt vid annonsvisning för att spåra besökare vilket vi inte gör.

 

Avslutningsvis

Det verkar inte som att affiliates kommer att påverkas i någon märkbar grad, det skulle vara i de fall så man tjänat pengar på iLead/iSale vilket åtminstone till en början ej kommer vara möjligt.

Som annonsör kan man mista lite mer detaljerad statistik, men inte heller här sker några större förändringar.

Jag rikta ett stort tack till de affiliatenätverk som ställde upp och gav sin syn på förändringen med 3:e partens kakor.