Annonsblockering hotar dina inkomster

För ett tag sedan var jag på besök hos Google i London för att samtala om deras annonslösning Adsense. Det kom då på tal om hur tillägg till webbläsare i form av annonsblockering används av alltfler personer, någon siffra ville dock inte Google dela med sig utav.

Jag har under knappt 2 veckor samlat in data på en av mina mest välbesökta sidor, en sida som har en jämn demografi. 13% av besökarna från datorer blockerar annonserna medan motsvarande siffra för mobiler+surfplattor är 0,15%. Har du stor andel trafik via mobiler kan du således skatta dig lycklig just till detta bekymmer även om det uppstår andra saker på dessa enheter, något den aktuella sidan har med sina 47%.

Andel med annonsblockering
Andel besökare som använder annonsblockering. Data: missatsamtal.se

Det är således ett relativt vanligt problem med att folk, inklusive mig själv, blockerar annonser på webbsidor. Effekten varierar såklart beroende på vilken målgrupp samt geografi din sida riktar sig mot, data ovan vill jag nog påstå är normalt för generella sidor i Sverige.

Hur mäter jag detta?

Eftersom blockering sker i klienten, är det där du får lägga in logiken. Ett enkelt sätt är att inkludera en javascript-fil som har ett ”annonslikt” namn där du ändrar värdet på en variabel. Tilläggen som blockerar annonser kommer inte läsa in javascript-filen och variabeln blir oförändrad.

Om du använder Google Analytics kan du enkelt skapa en händelse för alla som blockerar dina annonser och sedan via segment filtrera och analysera all data.

Kodexempel:

<script>
var aCheck = true;
</script>
<script src="/advertisement.js"></script>
<script>
if(aCheck) {_gaq.push(["_trackEvent","Test","Blocker"]);}
</script>

Med samma logik kan du även utföra andra saker såsom att visa ett meddelande, skapa upp andra text-annonser eller bara dölja eventuellt tomt utrymme.

Vore intressant att se vad ni andra har för erfarenheter och statistik på era webbplatser.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *