Binero om webb, sociala medier samt seo

Jag ställde lite frågor till Christer Bengtsson på Binero om deras arbete med webb, sociala medier och hur de gör för att synas på Internet, både med deras webbsida men även som företag.
Anders Aleborg, VD BineroFör de som inte riktigt vet vad Binero sysslar med, kan ni dra lite snabbt vilka ni är. Jag vet att när jag blev kund hos er hette ni Aleborg 🙂
Binero är Sveriges vänligaste webbhotell. Det startade för tio år sedan, men hette då Aleborg Solutions efter vår VD och grundare, Anders Aleborg. Vi säljer egentligen allt du behöver ha för att kunna dra igång din egen sajt, oavsett om du ska ha företagsverksamhet med försäljning eller vill bygga en egen blogg eller en fotosida. Först behöver du domänen och sen behöver du utrymmet att spara din sajt på. Båda kan du köpa hos oss, plus en del annat som gör din hemsida enklare, bättre och säkrare.

Arbetar ni något med SEO, sker det då enbart inhouse eller tar ni även in konsultation? Såg att ni rankar först på ”webbhotell” så något bra måste ni ha gjort.
Har man verksamhet på webben idag är arbete med SEO en nödvändighet, annars drunknar man i sökresultaten. Vi har nog en hyfsad grundstruktur på vår sajt. Men för att ta det till nästa nivå har vi också arbetat och arbetar med konsulter.

Ser ni några för- respektive nack-delar med att leja ut arbetet åt extern part, till exempel att förlora all insikt och kontroll?
Det där med kontroll och insyn är alltid svåra frågor. Nu är vi ett transparent och öppet företag, så insynsbiten är inget stort problem, och när det gäller kontrollen är det trots allt alltid vi som beslutar vilka förändringar som i slutändan görs.

Hur viktigt är det egentligen att synas i sökmotorerna, kommer många potentiella kunder där eller är det mest via rekommendationer?
Det är helt avgörande. De flesta människor googlar när de letar efter något och en hög placering i sökresultaten påverkar utan tvivel försäljningen positivt. Bland de översta platserna i Googles sökresultat kan det handla om stora pengar att stiga i placeringarna.

Vad använder ni för verktyg för att följa upp allt rörandes trafik och ROI, såg att ni åtminstone kör Google Analytics?
Vi använder Google Analytics och en del egenutvecklade verktyg. Det är ovärderligt att kunna se vilka vägar folk kommer till vår sajt och vad de letar efter. Det gör det möjligt för oss att utveckla tjänsten på det sätt kunderna eftersöker.

Google Analytics är extremt kompetent för att vara gratis, man kan skapa olika mål och analysera besökarna och ens konverteringar tills man får slut på ens egen tid. Är ni ninjas inom området och kan ge några snabba tips som är lätta att glömma?
Ninjor är vi inte. Men det främsta rådet är väl att inte använda funktioner man inte behöver för sitt syfte och att noga tänka igenom vad syftet är.

Ni arbetar en hel del med sociala medier, t.ex. Twitter, Facebook, G+ samt att ni även bedriver en blogg. Finns det någon strategi bakom allt detta?
Absolut. Vi är Sveriges vänligaste webbhotell, det är så Anders Aleborg byggde företaget från början. Då måste vi finnas där kunderna (och de potentiella kunderna) finns och lyssna på vad de har att säga och ge så mycket information vi kan. Vi vill vara ett öppet och transparent bolag, då är det viktigt att ta vara på alla kommunikationskanaler.

Twitter är ett extremt bra sätt att nå ut med driftstörningar (de extremt få gånger det sker), men hur smidigt är det att ha support på 140 tecken, eller hänvisas kunder oftast till er e-post?
Vi har inte regelrätt support i sociala medier idag. Men vi kan svara på generella frågor och ge information och tips. Ibland ställer kunder komplexa frågor och då hänvisar vi till supportmailen.

Om ni fick välja en av de sociala medierna som jag räknade upp ovan, vilken väljer ni och varför?
Jag skulle nog säga Facebook av tre skäl: du har så mycket utrymme du vill, det finns otroligt mycket människor på Facebook och möjligheten att ha en företagssida ger en plattform för tvåvägskommunikation.

Alltfler sidor blir anpassade för mobiler och surfplattor, responsive design, är det något ni kikat på och som eventuellt ligger i pipeline?
Absolut, det måste man tänka på. En växande trafikmängd kommer över mobila enheter, det går inte att blunda för. Vår beställsida är responsiv och resten av sajten kommer bli det så snart vi hinner göra färdigt det.

Ni marknadsför såklar er tjänst, vilka kanaler är viktigast, webb, print, mässor/event?
Det är svårt att säga vad som är viktigast, men det som är minst viktigt är print. Vi finns ju på webben och för att skapa en personlig relation till många av våra kunder och för att vara en del av den gemenskap vi vill serva med webbhotell är det viktigt att vi visar oss på event IRL också.

Ni bedriver affiliateprogram via Commission Junction sedan flera år tillbaks, hur tycker ni att det fungerar?
Vi utvärderar det för närvarande. Men det är nog bättre att fråga de som verkar som affiliates om hur det fungerar.

Något ni vill tilägga som kan vara utav intresse för alla som jobbar med webb och synlighet?
Ärlighet och öppenhet är A och O. Sen skadar det inte att ha kul och visa det.

Avslutningsvis för oss som dels är kunder, men även eventuella nya. Vad har ni för spännande saker på gång under 2013?
Det är en hel del förändringar som varit i pipeline ett tag. Mer berättar vi inte förrän det är dags för lansering. Innan sommaren kommer vi att leverera en del matnyttigt, är det tänkt.

Stort tack till Christer Bengtsson och Binero för att ni tog er tiden att besvara mina frågor.

En reaktion på ”Binero om webb, sociala medier samt seo

  1. Intressant att man fortfarande kör parollen ”Sveriges vänligaste webbhotell” när man bemöter kunder drygare och drygare i sociala medier och hänger ut leverantörer på löpande band. Binero har ju statusen ”håll er undan” hos alla seriösa leverantörer idag då så fort något går fel så skyller binero på leverantörer och är helt blinda (vägrar svara på kunders frågor) när någon ifrågasätter Bineros del i det hela. Skulle aldrig lägga en sida hos binero igen efter den senaste störningen som varade i två veckor (ingen epost/webb) under dagtid. Binero skyllde konstant i två veckor på sin leverantör och verkade stå helt handfallna själva. Skulle hellre hosta mina sidor hos one.com eller spray än oseriösa och otrevliga Binero.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *