Booli om teknik, seo samt social medier

BooligängetHej Josephine, berätta gärna lite kort om dig och din roll på Booli
Jag har hand om vår marknadsföring, pr och all vår kommunikation med användarna. Då jag är utbildad till innovationsvetare trivs jag bra på ett företag som har starkt utvecklingsfokus och som inte är rädda för att utmana och tänka nytt.

För att svara på de tekniska frågorna om sajten har jag tagit hjälp av Emil som är utvecklingsansvarig för Booli.se

För de få som inte vet, vad är Booli?
Booli.se är en sökmotor för att hitta bostäder som är till salu av mäklare, byggbolag och privatpersoner. Vi visar även slutpriser för sålda bostäder, bostadsrelaterad information och hjälper blivande säljare att hitta en bra mäklare.

Vill ni berätta kort om er plattform och de tekniker ni använder? Jag antar det mesta är egenutvecklat?
Vi använder en mängd olika tekniker men de viktigaste är PHP, Ruby, JavaScript & MySQL. Det mesta är egenutvecklat men vi har förstås använt oss av olika ramverk, bibliotek, API:er och open source-projekt (Zend Framework, Rails, jQuery, Google Maps, Backbone, WordPress m.fl.).

Med tanke på att Hemnet ägs av mäklare måste ni stött på lite motstånd till en början?
Man stöter alltid på motstånd om man vill driva förändring, och det vill vi. Stundtals har det varit ganska obehaglig tongång men det har alltid slutat bra. Viktigt att poängtera i sammanhanget är dock att vi crawlar inte Hemnet utan hämtar informationen direkt från mäklarnas egna hemsidor.
(Konversation med Svensk Fastighetsförmedling angående detta finns på Booli-bloggen)

En teknisk utmaning jag ser är att hålla alla uppgifter om objekten uppdaterade, måste bli en fasligt massa anrop? Om vi åter jämför med Hemnet utgår jag från att de anropas så fort något förändras medan ni måste kontrollera via egna script?
Ja, det blir många anrop men vi försöker vara intelligenta kring när och med vilken frekvens vi anropar mäklarnas sidor så att vi alltid har uppdaterad information men inte belastar hemsidorna för mycket.

Måste vara ett otroligt roligt företag att jobba på, börja på noll, kämpa i motvind och sedan segla om en gammal sida som glidit vidare tack vare all sin data trots sidans brister, även om det blivit bättre med senaste omgörningen.
Ja, som tekniker är det nog ett av de roligaste jobben man kan ha och hela Booli är inriktade på att fortsätta utveckla sajten så att vi kan fortsätta utmana även i framtiden.

Vad gör ni för analys av era besökare, ser åtminstone att ni kör Google Analytics och något eget Booli.Tracking. Analytics känner de flesta till, vad gör ert egna system och vad mäter ni förutom det normala som alla gör?
Vi använder främst Google Analytics för analyser vilka vi kompletterar med egna användarundersökningar för att fånga upp fler mjuka värden. Booli.Tracking använder vi för att mäta sökvolymer på olika områden.

App till iPhone, då undrar vi alla när kommer Android och Kanske till ännu fler OS?
Ja, det är en av de vanligaste frågorna vi får! Vi kan äntligen meddela att en app till Android och iPad är under utveckling! Vi har även ett öppet API som har gjort det möjligt för andra att bygga egna appar för Android och Windows Phone.

Alltfler sidor kommer med responsive design, något ni kikat på eller blir det för teknisk komplicerat?
Då allt fler av våra besökare surfar mobilt så är det viktigt för oss att Booli.se ser bra ut på alla plattformar. Vi har därför påbörjat arbetet med att göra hela sajten responsiv. Vi började med de viktigaste sidorna – objektsidorna. Dessa sidor är redan anpassade och klara så exempel ses på valfri objektsida.
Vi kommer att fortsätta arbetet med responsiv design under våren och på tur står startsidan och resultatsidan.

Om vi byter till sökmotoroptiering, får jag först berömma er för ert arbete

Booli

Knappt 3 miljoner indexerade sidor hos Google, wow. Flera sökningar jag testade på ligger ni före både Hemnet och mäklarnas sidor, t.ex. gatunamn + lägenhet/bostad, områden med mera. Måste kännas grymt bra med er sökmotoroptimering?
Tack! Det känns otroligt bra, det är roligt att se att vårt arbete ger resultat.

Gör ni allt inhouse eller tar ni hjälp med vissa bitar?
Vi gör alla förändringar själva inhouse men vi tar hjälp av SEO-byrån Carnaby. Carnaby hjälper oss att se vilka förändringar vi kan och bör göra för att bli bättre. Vi är otroligt nöjda med Carnaby, de är extremt kompetenta och väldigt trevliga!

Ser ni någon nackdel med att lägga ut arbetet, t.ex. är ni rädda för att tappa kontrollen?
Eftersom det är vi själva som implementerar alla förändringar är vi inte rädda att tappa kontrollen. Alla förändringar vi gör är medvetna och genomtänkta från både vår sida och Carnabys.

Arbetas det mest onpage eller offpage?
Vi jobbar endast onpage. Vårt mål är att bygga en så bra och användarvänlig sida som möjligt, att vi sedan syns bättre i sökmotorerna är en positiv bieffekt.

Några speciella saker som ni har fokuserat på det senaste, områden, gatunamn, sidstruktur?
Då våra objektsidor länge haft bra positioner har vi under året framförallt fokuserat på att lyfta våra resultatsidor. Detta har hjälpt oss att synas bättre på områdessökningar där vi tidigare var svaga.

Ser ni något problem att ni rankar såpass bra och ligger före Mäklarna och Hemnet?
Vi ser vår höga placering som ett gott betyg för vår relevans inom området.

Bostadsannonser betyder tusentals nya och inaktuella objekt varje dag. När något objekt säljs skickar Hemnet http 404 och visar en informativ sida, ni visar sidan som vanligt plus en liten notis. Man behöver inte vara Einstein för att förstå varför ni har fler sidor indexerade och att det är medveten strategi från bådas sidor. Några reflektioner om arbetssätten och varför ni valt så olika?
Vi kan självfallet bara tala för oss själva här, men för oss handlar det om öppenhet. Om en person söker på en adress ger vi den information vi har. Det kan vara väldigt frustrerande att klicka på en länk och inte få fram informationen man söker efter eller få veta varför sidan är bortplockad. Då vi dessutom i många fall presenterar slutpriser är det en fördel för oss om samma länk i ett senare skede kan erbjuda ny relevant information. Vårt mål är även att samla all bostadsdata, det är en strategi som inte skulle fungera om vi kastade bort viktig information.

Folk länkar som tusan både till er och era konkurrenter att då plocka bort den största delen av sidorna som får inlänkar verkar dumt, varför tror ni ändå folk gör detta? Återigen angående Hemnet lär även de anlitat SEO-expertis.
Alla beslut tas inte med SEO som grund 😉

Hur ser ni på framtiden inom seo, går det mot några nya trender? Vissa förespråkar länkar och åter länkar medan andra mer fokuserar på mildare form inom seo.
Vi vill att inlänkar till oss ska bygga på människors inre drivkraft att dela med sig av intressanta saker. Därför väljer vi att bygga en sajt som är lättanvänd och lättdelad i kombination med att tydligt beskriva för google vad sidorna innehåller för typ av information.

Sökmotorer har ofta riktlinjer om vad de anser man får göra och inte göra. Hur ställer ni er till dessa eller kör ni på ert race och råkar det smälla – den dagen, den sorgen.
Vi är noggranna med att följa de riktlinjer som finns. Vårt seo-mål är inte att öka söktrafiken till vilket pris som helst. Vi vill framförallt få relevant trafik som konverterar till trogna användare. Om vi råkar bryta mot någon riktlinje så är Carnaby snabba på att påpeka det så att vi kan rätta till misstaget.

Avslutningsvis lite frågor angående er närvaro på Internet.

Ni återfinns på flertalet kanaler (Blogg, Facebook, Twitter, G+ osv), vilka är era viktigaste kanaler?

Absolut, vi är ett ganska ungt företag som startade i webb 2.0 eran. Vi började därför redan från start, innan begreppet social media var etablerat, att utnyttja sociala kanaler. Idag är vår Facebook-sida och vår egen blogg de viktigaste kanalerna.

Syns det några tydliga skillnader på olika medier, t.ex. delas det mycket på Twitter, ger mest engagemang på Facebook?
Ja, det finns skillnader. På Facebook handlar det mest om att tipsa om fina och annorlunda bostäder. Detta uppskattas av våra vanliga användare som älskar att se exceptionella bostäder och dela vidare detta. På Twitter fokuserar vi mer på att kommunicera med personer i vår bransch. Vi pratar mer med andra webbutvecklare och journalister samt finns tillgängliga för (ofta tekniska) supportfrågor.

Hur mäter ni och följer upp allt som både delas och skrivs om er på alla dessa kanaler?
Alla facebook-kommentarer och tweets kommer direkt in i vår supportsystem Desk.com. Det gör det lättare för oss att få struktur på kommentarerna och behandla dem snabbt, personligt och effektivt. För omvärldsbevakning av vårt och våra konkurrenters varumärke i social media använder vi idag endast egenuppsatta sökningar via rss och google (och vi är nöjda med det säljare som läser detta ;)).

Ser du några trender inom sociala medier, kommer de stora kanalerna dominera även framöver eller kommer några av de nya ta större del?
Vi kommer att fortsätta att fokusera på Facebook, Twitter och vår egen blogg. Men vi är lyhörda och snabba, börjar någon annan tjänst att ta mer plats så kommer vi givetvis att skifta fokus dit. Just nu experimenterar vi till exempel med att bygga upp vår företagsprofil på LinkedIn vilket vi tror kommer spela en viktigt roll vid framtida rekryteringar.

Josephine Linghammar

Några avslutande ord ni vill delge inom områdena jag tagit upp. Kanske har ni någon smaskig detalj som få känner till men som inte är alltför hemlig? 🙂
Vår vision är att skapa en schysstare bostadsmarknad med öppen information och transparens. Ett sätt att göra det är att dela vår data och se till att även andra kan använda datan för att bygga egna tjänster. Det gör vi genom vårt API (www.booli.se/api). I dagarna släppte vi två nya API:er som gör det möjligt att nå våra sista bud och vår omfattande områdesdatabas. Sedan tidigare har det varit möjligt att hämta alla bostadsannonser.

Stort tack till främst Josephine och Emil för deras tid att besvara frågorna, men även resten av gänget på Booli! Hoppas att ni gillade att få en liten inblick i deras arbete.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *