Eskilstuna-Kuriren och deras arbete för synlighet

Läs om hur Eskilstuna-Kuriren jobbar med deras webb, synlighet, sociala medier och vilka framtidsplaner som finns.

ekuriren.se

Berätta lite kort om dig själv för dom som inte vet vem du är eller vad du jobbar med.
Jag heter Jörgen Bröms och arbetar sedan den 1 januari 2012 som Digital utvecklingschef för Eskilstuna-Kuriren AB. Det innebär att jag har utvecklingsansvar för sajterna ekuriren.se, ww.sn.se, kkuriren.se och folket.se.
Började min karriär som frilansande konsertrecensent på Eskilstuna-Kuriren 1986 och har sedan  arbetat som redigerare, skrivande journalist, nyhetsgrafiker och webbchef för just ekuriren.se (fast även då med visst tekniskt koncernansvar).
Jag kommer med adra ord direkt från gatan och är självlärd på allt som har med journalistik, teknik och projektledning att göra. Verkar fungera ganska bra än så länge.

Först börjar vi med frågorna som berör SEO och som avslutning tar vi några frågor rörande sociala medier där ni finns på diverse medier. Den sökmotoroptimering som görs, sker den inhouse eller har ni externa konsulter som hjälper er med att öka er synlighet?
Helt ärligt så jobbar vi inte extremt aktivt med SEO. Vi borde definitivt göra det mer än vad vi gör. Vårt redaktionella contentsystem är Polopoly och där har vi arbetat en del med att tagga upp avdelningarna och sett till att artiklarna har läsbara url:er.
Det vi gör, gör vi inhouse.

Vad ser du för för- respektive nackdelar med att inte ha allt arbete
inhouse?

Jag skule tycka det var bra att få in något utifrån som kunde mer om SEO än vad vi (jag) faktiskt kan. Nu får vi idag ganska bra träffar på vårt material när man gör en Google-sökning på ”Eskilstuna”. Först kommer Eskilstuna kommun, sen kommer Eskilstuna-Kuriren på 4-5 plats. Det är vi ganska så nöjda med, men det är klart – kunde man sno åt sig förstaplatsen skulle man ju inte gråta blod direkt.

Tror du att ert arbete skiljer sig från vanliga företags-sidor, ni har ju om inte annat flera olika redaktörer som skriver artiklarna.
Vi har genom åren arbetat en del med de frågorna och diskuterat hur man ska jobba med just rubriker och ingresser redaktionellt. Egentligen ska man ju så ofta som möjligt ha med ortsnamn, lagnamn och dylikt i sin rubriksättning, men det är ständigt ett vågspel mellan att sätta en bra rubrik som lockar till konvertering och att mata SEO-info.

Utbildas webbredaktörerna så de tänker lite grundläggande angående titlar, rubriker, länkning och dylikt?
Nu var det faktiskt längesedan vi hade någon regelrätt utbildning, men vi har som jag beskrev ovan haft diskussioner runt det och även tagit fram en del material till webbredaktörerna över hur SEO fungerar och varför man ska skriva på ett visst sätt för att få in träffar.

Ni återfinns på Google News, innebär det något extra arbete för er eller klassificerar Google er sida automatiskt som nyhetssida? Ger det någon effekt att synas där?
Inget extra arbete för vår del. Jag har än så länge inte sett någon stor effekt av detta när jag kollat Google Analytics

Vad använder ni er utav för olika verktyg för att följa upp ert arbete, såg att ni t.ex. kör Google Analytics.
Polopoly har ett internt statistikverktyg som vi använde en del tidigare. För bara några veckor sedan höll vi dock en kurs för alla som var intresserade i just Google Analytics.
Vi planerar också att inom koncernen tillsätta en trafikansvarig som ska få svart bälte i GA och analysera samt mäta trafiken på en helt annan nivå än vad vi gör i dag.
Alla våra koncern-tidningar har också googles live-verktyg ligger uppe på tv-skärmar på redaktionerna så att alla redaktionella medarbetare kan följa live vilka artiklar som är mest lästa för ögonblicket.

Är sökmotorernas trafik en viktig del, tror du den kommer att öka eller
minska i framtiden?

Självklart är de en viktig del. Jag tycker det är svårt att svara på om de kommer att minska eller öka. Mycket har att göra med hur folk kommer att agera i mobilen i framtiden.

Jag har inte sett några jämförelser eller siffror på hur mycket man använder exempelvis Google i mobilen jämfört med desktop.
Det skulle vara intressant att veta, med tanke på att många nyhetsorganisationer arbetar med appar. Det kan ju bli så att man hellre går till sina favoritappar/mobilsidor för att leta nyheter istället för att använda Google i samma utsträckning.
Då blir de mobila strategierna för medieföretagen extremt viktiga.

Om vi går över till er närvaro i sociala medier antar jag Facebook och Twitter är de medier som ger flest besökare och engagemang. Kan du berätta lite kort hur ni arbetar med dessa?
För ett par år sedan gjorde vi ett större arbete om hur vi skulle jobba med, i första hand, Twitter och Facebook.
FB blev en riktigt lyckad satsning där vi märker att vi lockar in många besökare till sajterna därifrån. Vi använder även sidan till marknadsföring av prenumerationserbjudanden mm. Tyvärr ser jag ibland att vi inte svarar på alla läsarnas frågor och kritik till 100 procent. Där finns det utrymme för bättring.
Twitter känns det som att vi började med väldigt tveksamt, för att sedan bli extremt aktiva och ha mycket konversation med läsarna. Vi jobbade hårt med att se till att vårt konto följde alla Eskilstunabor vi kunde hitta. Vi gjorde även en twitterskola som både lades ut på webben samt drogs upp stort på ett uppslag i papperstidningen. En kul satsning som verkligen gick hem. Allt fler av koncernens journalister har också börjat använda Twitter och tipsar gärna om reportage de själva har gjort som finns på webbarna.

Ni kör artikelkommentarer via Facebook, hur tycker du att det fungerar? Jag utgår från att hänvisningstrafiken från Facebook åtminstone ökade.
Tekniskt sett lämnar det en del att önska och det finns förstås en problematik med att ”lämna över” tekniken till facebook.
Allt lagras hos dem vilket egentligen inte är optimalt.
I dagsläget är det bara ekuriren.se som använder funktionen, men där är man hyfsat nöjda.

Man har skippat förmodereringen som var ett extremt frustrerande och tjatigt arbetsmoment för webbredaktörerna och har fått lite bättre hyfs på debatten.
Inom mktmedia håller vi just nu på att utveckla den befintliga kommentarsfunktionaliteten i vår Polopoly-implementation.
Tanken är då att man via den ska kunna logga in via Facebook och Twitter, samtidigt som vi får bättre kontroll över kommentarerna och kan gå in och justera och stryka dem, använda bad-wordsfilter och dylikt via vårt eget gränssnitt.

Avslutningsvis vill alla såklart veta vad du tror om framtiden. Vad har ni för spännande projekt i pipelinen?
Vi har många spännande projekt på gång, bland annat en nysatsning på webb-tv som jag inte vill berätta om för mycket här om allt går i stöpet.
Vi drar snart igång ett betal-projekt för att kunna ta betalt även för vårt digitala material i framtiden. Vi är ganska så klara med vad vi vill göra, men det är en hel del teknisk implementation och genomgång av redaktionella flöden ut på sajten som ska gås igenom.

Alltfler sidor går mot följsam design (responsive design), är det något ni också har undersökt om det är tekniskt försvarbart att införa?
Då vi är ganska så små tidningar så kommer vi aldrig att kunna göra specifikt nyhetsmaterial mot olika devices så vi tror definitivt på responsiv/adaptiv design i någon form. För oss handlar det mycket om en bekvämlighet för kunden. Vare sig skärmen är 3,5 eller 60 tum så ska man kunna ta del av vårt utbud ”seamless”.
Vi tror verkligen på vårt redaktionella material – resten är till stor del en pris- och paketeringsfråga.
Men vi tänker inte stressa fram nya designer och funktioner, utan förlitar oss en del på våra samarbetspartners inom mktmedia-gruppen. Där pågår en hel del arbeten som tar upp just de frågeställningarna och hur vi ska hantera dem i framtiden.
Förhoppningsvis är det inte allt för långt borta.

Ganska nyligen har vi dock ökat ganska bra i besöksstatistiken, och det beror enbart på att man från redaktionens håll har jobbat hårdare med sajterna, uppdaterat dem oftare och bättre.
En redesign betyder med automatik inte bättre besökssiffror. Det finns det ganska tydliga exempel på om man tittar på statistiken.

Författarinformation i Google är en relativt ny sak, är det något du har kikat på och vad är dina tankar?
Det här hade jag inte sett tidigare, men tycker att det är intressant i den aspekten att många nyhetsorganisationer jobbar mycket med att komma närmare läsarna på ett personligt plan och profilera sina reportrar.
En riktigt bra skribent får ju förtroende hos läsarna och då är det ju optimalt rent marknadsföringsmässigt att synas på det sättet.
Dessutom kan det ju ge en personlig boost som inte är att förakta.

Några egna sista ord du vill tillägga som jag inte tagit upp?
Ofta när jag håller föredragningar för kollegor eller andra så brukar jag citera det alldeles utmärkta punkmetal-bandet The Great Deceiver för att sätta det pågående arbetet med digitala medier i någon slags kontext:
”Today is the tomorrow, that we were promised yesterday”.

Med detta citat avslutar vi intervjuven och tackar Jörgen Bröms för att han tog sig tiden att besvara dessa frågor.
Stort tack!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *