Intervju med Induo och Ulf Seijmer

InduoHej Ulf, kul att du och Induo vill vara med och prata om hur ni jobbar med er webbsida!
Först tänkte jag att vi tar lite frågor angående ditt SEO-arbete, sedan kort om marknadsföring och avslutningsvis sociala medier som ni syns frekvent i, inte minst nu senast när Google bjöd in dig på en hang out.
För er som inte känner till Induo beskriver dom sig sjäva enligt:
Induo är distributör av kommunikationslösningar på den svenska marknaden och vår affärsidé är ”pålitliga kommunikationslösningar i tiden”.

Berätta gärna lite kort om dig själv och hur du kom in på denna bana.
Som jag förstår har du många bollar i luften på Induo?
– Det stämmer, jag arbetar som Creative Director vilket i grunden omfattar disciplinerna web, pr, print och sociala medier inklusive webvideo. Det mesta du ser av Induo på nätet har jag producerat in-house så det är många bollar på en gång, samtidigt så ger det möjlighet till en bra överblick och korta beslutsvägar. Jag har arbetat med webben sedan 1900-talets slut, att sökmotorer var en del av framtiden har funnits i min världsbild sedan början av 2000-talet. I grunden är jag tekniker och marknadsförare och kombinationen av dessa är en av anledningarna till att jag verkligen uppskattar mitt arbete.

Du har berättat att du gör all sökmotoroptimering inhouse, vilka är dina spontana för och nackdelar med detta?
Egentligen etiketterar jag hellre det hela med innehållsoptimering eller synlighet, sökmotoroptimering är en del av arbetet men jag vill även se till såväl sökmotorn som besökarens upplevelse, dessa parametrar måste fungera tillsammans. Med mitt synsätt handlar mycket om att producera ett optimalt innehåll. Genom att hålla innehållet till ett ämne med ett par delämnen, viktiga sökord, så blir innehållet mer spot-on för kund och sökmotorer.

Fördelarna med att jag arbetar med detta internt är att jag inte gör något kortsiktigt, att jag har ett hyfsat hum om vilka ord som är intressanta och att jag arbetar med sökmotoroptimering som en baktanke i hela kedjan. Nackdelarna är främst bristen på input utifrån och att hinna hänga med i utvecklingen.

Skulle du kunna tänka dig att ta in någon extern part och till vilka delar, är det något speciellt område du skulle vara orolig för?
För många år sedan använde jag ett sökmotoroptimeringsföretag för on-siteoptimering men de kunde inte tillföra något, de sa rakt ut att de inte hittade något att förbättra. Skulle jag anlita någon för något idag så är det on-site för off-site är som en stor trollskog. Jag får några gånger i månaden samtal från sökmotoroptimeringsföretag om att ranka på olika ord. När jag ber dem berätta om vad de vill sälja offsite så kan jag tyvärr dela in företagen i två segment, de som inte vill berätta vad de gör, och de som berättar vad de gör men som jag tycker är oseriösa. Ingendera av de uppläggen är särskilt säljande.

Det mesta som berör webben förändras ganska snabbt, hur håller du dig uppdaterad om vilka sätt som är de mest effektiva att arbeta med?
Jag läser, jag filtrerar det jag läser och jag testar.

Använder du dig av några speciella verktyg för att följa upp arbetet med SEO?
Mycket handlar om att mäta placeringar på viktiga ord och att analysera de som placerar sig runt om, men det är till stor del ett manuellt arbete som grundas på olika verktyg. Tyvärr hinner jag inte med att mäta i den utsträckning jag kanske skulle önska.

Kan du berätta lite om vad du gör för arbete inom just SEO? Många tror att allt bara består av att bygga länkar men du kanske har andra bra tips?
Jag tror att alla sökmotorer strävar efter att komma nära en människas uppfattning om vad som är bra innehåll på en sajt, det är även min utgångspunkt. Jag skapar inte något kortsiktigt, vår verksamhet är långsiktig. Genom att skapa värdefullt och läsvärt content kan man med rätt sajtstruktur komma en bra bit på vägen. Om ens content är värdefullt och uppmärksammas så kommer det att skapa länkar och buzz.
Att köpa länkar är en dålig lösning, faktum är att jag tar avstånd från det, det är en mycket främmande väg att gå.

Om vi går över till annonsering, vilka nätverk köper ni utrymme i och hur enkelt tycker du respektive tjänst är på att tillhandahåll både verktyg för att skapa kampanjen men även göra uppföljningar?
Vi köper idag annonser via Adwords i viss utsträckning, verktyget ger den information man behöver.

Arbetar ni olika för b2b-kunder samt privatpersoner?
Ja det gör vi till viss del vad gäller innehållet vi skapar, även om det i grund och botten bygger på att producera bra content i bägge fallen. I övrigt ser vår struktur rätt lika ut, oavsett om det är en b2b affär eller b2c affär.

Du nämnde om att eventuellt testa Google Adwords för Youtube när du var med i hangouten med Google, är det något du hunnit kika på än?
Jag kommer att testa detta inom kort, framförallt inom konsumentsegmentet tror jag det är värdefullt.

Avslutningsvis får vi inte glömma sociala medier.
Bloggar, presstjänster, video, Twitter ,Flickr, Facebook med mera. Ni syns frekvent i många olika kanaler, vilka är era viktigaste och hur hinner du med allt?

Det viktigaste är vårt newsroom på Mynewsdesk som framförallt har en bra räckvidd. Våra videos är viktiga instrument för kunder att kunna fatta beslut men bloggar är viktigare när det gäller sökmotorperspektivet. Just nu deltar vi i #blogg100, 100 inlägg på 100 dagar, så det gör ju att bloggandet får ytterligare ett uppsving. Till på köpet gör vi denna utmaning i en fjärde blogg vi startat. Hur jag hinner med, ja det underlättas av fyra faktorer, korta beslutsvägar inom företaget, ett starkt driv, viljan att testa olika lösningar och sen skriver jag snabbt 🙂

Årets pressrum 2012 utnämnde Mynewsdesk er till i kategorin IT och professionella tjänster. Måste kännas skönt att bli uppmärksammad på ditt arbete, ett bra tecken på att du gör ett lyckat arbete.
Tack, det är tredje året i rad och naturligtvis glädjande. Vi har haft en otrolig framgång, mer än vi kunde ana.

Jag har nämnt det tidigare, men även Google har uppmärksammat dig i alla digitala kanaler, denna gång för ditt arbete med Youtube.
Kan du berätta lite om syftet med att finnas där?

Jag har arbetat med digital video nästan lika länge som med webben och styrkan med video är att det ger en annan avsändare och tydligare avtryck än bara det skrivna ordet. Vi gör just idag 75 kundbesök via vår YouTubekanal och i morgon gör vi 75 besök till. De som tittar kan välja att se vad de vill och de kan sluta lyssna när det tröttnar. Från början var YouTube en bra plattform då vi var ett nystartat företag och att publicera på YouTube var gratis, att det nu utvecklats till en av den 2-3 största sökmotorerna i världen är naturligtvis värdefullt.

Hur ser du på framtiden inom synlighet på sökmotorer? Kommer ni ändra arbetssätt tror du eller fortsätter ni med snarlika kanaler även under de närmsta åren?
Det är en snabbt föränderlig marknad, jag kommer att lägga stort krut på att producera relevant content även i framtiden, i övrigt så kommer jag att springa vidare i den riktning som webben tar. Kanske vi rent av kommer att komma ifrån att Google ser länkar till en sajt som relevant, kanske det i framtiden räcker att någon skriver om oss eller våra produkter utan att länka för att det skall värderas som en inlänk, då kommer sökmotorarbetet se intressantare ut. Min gissning är att vi fortsätter att Google fortsätter belöna för content och straffa för spamlänkar.

Ulf SeijmerStort tack till Induo och Ulf Seijmer som tog sig tiden att ge oss en snabb inblick i hur deras arbete går till rörande webb och sociala medier!

 

En reaktion på ”Intervju med Induo och Ulf Seijmer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *