När kakorna blir färre

CookieEn kaka är en liten textfil som en webbserver kan spara ned på användarens dator.
För annonssystem generellt kan kakor användas för att avgöra i slutändan hur mycket en visning utav en viss banner är värd och för affiliatesystem specifikt veta hur mycket publicisten skall få i ersättning.

Det finns olika typer av kakor, jag kommer bara ta upp de som kommer från 3:e part, en kaka där avsändaren kommer från en annan domän än den som användaren besöker.
Exempel: Du besöker www.example.com där en annons visas från ad.myexampleadnetwork.com som skickar med en kaka till webbläsaren. Eftersom domänerna skiljer sig är det tal om en kaka från 3:e part.

Kakor från 3:e part blockeras alltmer

I skrivande stund fungerar 3:e-partens kakor lite olika beroende på vilken webbläsare användaren sitter vid, alltfler webbläsare och program blockerar dock dessa.
Chrome: Alla kakor tillåts
Internet Explorer: I princip alla kakor tillåts med hjälp av P3P
Safari: 3:e parts kakor tillåts bara om det redan existerar minst 1 kaka från domänen
Firefox: Alla kakor tillåts, blockeras från version 22 som planeras släppas 25 juni 2013

Jag har frågat runt bland de största och för mig kända affiliatenätverken och här nedan är vad de har att delge om förändringen angående att 3:e-partskakor blockeras i allt högre utsträckning.
Här berättar de sin syn på hur blockerandet påverkar affiliate och annonsör.

TradeDoubler

När 3: e parts cookie blockeras kommer det att förhindra att isales / ileads spåras, detta har dock en liten inverkan på nätverket eftersom endast en liten mängd kunder betalar ut ersättning vid isales/ileads.

När det gäller Safari: cookie begränsning tillämpas endast på färska installationer av webbläsare och inte på uppgraderingar, dvs att gå från safari 5.0-5.1. Anledningen till att detta inte påverkas är att för att de utgår från de äldre versionerna.

Många program på vårt nätverk använder 1:a Part cookies ändå så det skall vara opåverkat. Safari 5.1 står för mindre än 5% av alla webbläsare som används och mindre än 2% för EU. Du kan se detta på länken nedan

Firefox och våra första test har inte visat någon effekt på post click tracking, det har blockerat cookies som sätts innan ett klick görs. Hela industrin är på väg bort från 3: e parts cookies på grund av förra årets e-privacy direktiv. Vi har även ”cookie lösa” lösningar som IP-användaragent och andra metoder som är under utveckling men är för tillfället konfidentiella.

WordOn

För WordOn’s del så arbetar vi med många sorters spårning.
Vanligtvis gäller det bannerannonsering på webbsidor där användaren skall klicka på en annons för att visa intresse. Detta gör att användaren faktiskt besöker WordOn’s webbsajt innan vi skickar användaren vidare till annonsören och därmed kan vi sätta en första klassens kaka på användarens dator.
Ett annat alternativ som vi använder är spårning utan kakor. Då skickar vi motsvarande information som skulle ligga i kakan till våra kunder och denna referenser rapporteras sedan tillbaka när köpet genomförs. Även här så krävs det förstås ett klick och ställer med krav på att annonsören faktiskt hanterar referensen.

För de fallen där man behöver spårning utan klick men inte har möjlighet att sätta kakor så finns det ju alltid alternativ eftersom varje webbläsare lämnar vissa fingeravtryck. Informationen kan då lagra på server sidan. Ett exempel på när detta tillämpas är där man vill ge en annan ersättning för köp om användaren bara sett annonsen än ifall användaren skulle ha klickat sig fram. Detta skulle ju förstås ha underlättats av 3’e parts kakor.

Sammanfattningsvis så påverkas inte WordOns verksamhet i dagsläget i större utsträckning av ändringen men vi följer utvecklingen med största intresse.

Adrecord

Vi jobbar med både förstapartscookies och tredjepartscookies hos våra annonsörer, ca 60% sätter själva en förstapartscookie för vår spårning.

Oavsett om våra annonsörer kör med egen eller vår cookie så bör cookies kompletteras med andra mätmetoder och det är något vi har diskuterat under en längre tid och kommer att införa i större skala inom kort. Hur vi jobbar och hur vår teknik fungerar i detalj kan jag av konkurrensskäl inte gå djupare in på, men det finns mycket att skruva på under huven i webbläsarna.

Vi har fått frågor kring detta vid ett flertal tillfällen de senaste åren och har haft ämnet uppe för diskussion oftare än så. Det ligger självklart i vårt intresse att kunna spåra så nära 100% som möjligt och våra affiliates och kunder ska känna en tillförlitlighet att vi varken spårar mer eller mindre.

Zanox

Den överlägst största delen av alla kakor som används av Zanox för att spåra lead och sale hanteras tekniskt som 1:a partens kakor vilket tydligt innbär att det inte påverkas av några av dessa förändringar.

Mozilla jämför förändringen med Safari och dess strategi för kakor. Safaris policy för kakor har varit i drift i över ett decennium och både användarna och reklambraschen är vana vid att arbeta enligt detta sätt.

Givetvis håller vi på med efterforskning, tester och utveckling för att minimera eventuella negativa effekter på vår spårningstjänst för annonsörer och publicister. Vad vi redan antar är att speciellt annonsörer som använder en extern spårningslösning (external tracking switch), som sätter 3:e partens kakor kommer att påverkas.

Adtraction

Traditionell affiliatemarknadsföring påverkas inte nämnvärt av detta eftersom klicken studsas från affiliatesajten via en spårningsserver till annonsören. Cookies sätts i det korta ögonblick som besökaren landar på spårningsservern och dessa utgör därmed förstapartscookies.

Double

Vi använder inte tredjepartscookies för spårning av leads och sales då all trafik går via vår domän. Tredjepartscookies används generellt vid annonsvisning för att spåra besökare vilket vi inte gör.

 

Avslutningsvis

Det verkar inte som att affiliates kommer att påverkas i någon märkbar grad, det skulle vara i de fall så man tjänat pengar på iLead/iSale vilket åtminstone till en början ej kommer vara möjligt.

Som annonsör kan man mista lite mer detaljerad statistik, men inte heller här sker några större förändringar.

Jag rikta ett stort tack till de affiliatenätverk som ställde upp och gav sin syn på förändringen med 3:e partens kakor.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *