SEO-anpassa din Android-applikation

Sökmotoroptimering förknippar man mestadels med webbsidor, men det finns inom många andra områden som man kan förbättra sin synlighet, ett av de senaste är Android-applikationer. Det hela kallas App Indexing och är tillgängligt internationellt för alla appar sedan 2014-06-25 och är en rankingfaktor sedan 2015-04-16.

App Indexing
Sökmotoroptimerad Android-applikation som visar målsidan direkt i mobilappen

Om du gör en Google-sökning med din Android-telefon och är inloggad, då har de även vetskap om vilka applikationer du har på din telefon, åtminstone om du använder Google Play, det uteslutande vanligaste stället att ladda hem appar på.

Du som har en webbsida och även en motsvarande applikation på Google Play kan tala om för Google vilka sidor som har en motsvarighet i din mobilapplikation. De visar då extra information och användaren ges dessutom möjlighet att öppna applikationen för att där visa informationen.

För att stödja App Indexing krävs två saker:

  • På webbsidan ange motsvarande vy i mobilapplikationen
  • Uppdatera din mobilapp så den kan ta emot information om vilken vy som efterfrågas

Förändring på webbsidan

Det finns två olika sätt att tala om vilken vy i mobilapplikationen som motsvarar webbsidan. Antingen genom en link-tagg i webbsidans head-tagg, eller med hjälp av en link-tagg i din webbplatskarta. Första fallet med koden i head-tagg blir:

<head>
  <link rel="alternate" href="android-app://com.nosnaj.missatsamtal/missatsamtal/telefonnummer?nr=098075000" />
</head>

Motsvarande exempel i en webbplatskarta ser snarlikt ut:

<url>
 <loc>http://www.missatsamtal.se/098075000/</loc>
 <xhtml:link rel="alternate" href="android-app://com.nosnaj.missatsamtal/missatsamtal/telefonnummer?nr=098075000" />
 </url>
 <url>

Mer generellt ser sökvägen ut som följer:

android-app://{package_id}/{scheme}/{host_path}

package_id är vad din applikation har för ID på Google Play
scheme är antingen existerande schema (t.ex. http som används på webbsidor) eller ett eget som i mitt fall där jag använder missatsamtal
host_path är sedan en valfri sökväg

Alla dessa parametrar kan du sedan fånga upp i mobilapplikationen genom ett Intent.

Förändringar mobilapplikationen

För att applikationen ska kunna öppnas när man klickar på knappen i sökresultatet används en teknik som kallas Intent. Enkelt förklarat anger du i mobilapplikationen ett eller flera filter på vad din applikation klarar att utföra. Du kan t.ex. ange vilka scheme den klarar av, om den ska svara på särskillda host_path med mera. Ett exempel gör det krångliga förhoppningsvis mer överskådligt.

<intent-filter>
 <action android:name="android.intent.action.VIEW" />
 <category android:name="android.intent.category.DEFAULT" />
 <category android:name="android.intent.category.BROWSABLE" />
 <data android:scheme="missatsamtal" android:host="telefonnummer" />
</intent-filter>

Koden ovan är vad jag använder för min egna applikation, den talar om att den kan hantera webbadresser på formatet missatsamtal://telefonnummer

När något med ovanstående adress sker i mobilen öppnas min mobilapplikation, där ligger sedan lite logik som hämtar ut vilket telefonnummer som avsågs genom att fånga upp query-parametern nr. Om ni minns skickade jag med telefonnumret, t.ex. skulle missatsamtal://missatsamtal/telefonnummer?nr=09807500 öppna min applikation och visa motsvarande sida.

Webbplatskarta
Om du har Google Webmaster Tools syns de nya appsidorna i verktyget för webbplatskartan

Idag påverkar App Indexing inte din ranking, dock får du mer synlighet och säkert högre CTR. Funktionen syns bara för inloggade användare, för den som vill lära sig mer detaljer och även börja koda står allt du behöver veta hos Google.

Sedan 2015-04-16 är App Indexing en rankingfaktor och visas för alla Android-användare oavsett om de har din applikation eller ej. Saknas appen visas en installations-knapp och efter installation tas användaren direkt till innehållet i din applikation. Om användaren redan har applikationen öppnas den med rätt vy direkt, allt enligt vad du angett i din specifikation.

Om ni har några frågor får ni mer än gärna ställa dom här alternativt maila mig så hjälper jag er så gott det går i mån av tid.

4 reaktioner på ”SEO-anpassa din Android-applikation

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *