Skapa ett länkbete

Ett bra, men inte alls enkelt sätt, att ranka bra är att få länkar till sin webbsida. I de bästa fallen ska dessa vara naturliga, det vill säga länkar du inte själv skapat, eller framförallt inte betalt för.

Så hur lyckas du få länkar till din sida, trots att du har försökt att skriva de allra bästa texterna, guiderna eller vad det än må vara och ändå inte får en enda länk.

Ett knep är att använda ett länkbete, något man nästan kan likna vid en honeypot inom datorvärlden. Där används den för att t.ex. fånga upp intrångsförsök, spam o.s.v. Lika hemskt är det dock inte inom sökmotoroptimering, här handlar det om att skapa en sida som folk är extra villiga till att dela med sig av och länka till.

Några exempel.

  • Skapa en sida som berättar om länkbete 🙂 (du läser ju detta så uppenbarligen fungerade betet)
  • Sprid infographics inom rätt målgrupp
  • Starta någon passade kampanj-sida (t.ex. skapade jag en mot införandet av säljsamtal till mobiler på en passande sida jag äger och fick tusentals namninsamligar, massa nya länkar och framförallt besökare)

Det är egentligen din egen fantasi som sätter begränsningen.

Om du tänker efter har du säkert redan sett flertalet länkbeten, vem känner inte till reklamfilmen med Zlatan från Volvo personbilar, Van Damme och Volvo lastbilar eller något av de otaliga bilder på sociala medier där man ska gilla för att det är synd om personen, att hen överlevt cancer och så vidare. Det senare exemplet finns säkert riktiga fall också, men flertalet är fejkade i syfte om att få likes till sin sida.

Det var lite kort om länkbete, ta nu något gott att dricka, spåna under helgen och visa ditt mästerverk nästa vecka 🙂

Köpta länkar är något jag tror Google försöker att sätta dit allt hårdare, trots att det är en enormt utmanade uppgift. Matt Cutts på Google har flertalet gånger påpekat att man inte ska syssla med detta, senast i denna video som kom ut i början på veckan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *