Skapa extra uppmärksamhet i SERP

Med avancerade utdrag och strukturerad data kan du tala om för sökmotorer vad din sida innehåller och vart på sidan detta finns.

Köttfärslimpa
Sökresultat som visar extra data tack vare avancerade utdrag, i detta fall ett recept om köttfärslimpa.

Vilken typ av data som kan markeras upp ökas allt eftersom, i dagsläget gäller:

  • Omdömen
  • Personer
  • Produkter
  • Företag och organisationer
  • Recept
  • Event
  • Musik

Du kan välja på 3 olika sätt att märka upp din data; mikrodata, mikroformat eller rdfa. Det förstnämnda är att rekommendera då det stöds av flest sökmotorer och är mest utbyggt.

För avancerad läsning hur formatet är uppbyggt finns aktuell specifikation hos W3. Om du inte är alltför intresserad av allt tekniskt utan vill komma igång direkt kan du läsa exempelkod hos Google, där de även länkar vidare till respektive data (omdömen, personer, produkter osv). Är du ännu latare, eller om ditt CMS inte tillåter dig att ändra html-koden finns även hjälpmedlel hos Google under programmet Verktyg för webbansvariga, som ger dig möjlighet att märka upp data. Det är dock inte alltför optimalt då bara Google vet om din taggning, övriga sökmotorer läser fortfarande html-koden på webbsidan och missar allt.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *