Kategoriarkiv: Sociala medier

#svSEO på Twitter

Om du har Twitter kan du följa diskussioner om sökmotoroptimering och kringliggande områden under taggen #svSEO.

Det är ett trevligt gäng där erfarenheter utbyts och fastän man inte har samma åsikter får man åtminstone konstruktiv kritik, t.ex. mitt försök till att skriva om länkbomber där fakta baserades på officiella uttalanden från Google. Ibland är det dock bra att ha popcorn hemma.

#svSEO hugger till med feedback
Läser mer än gärna andras inlägg om Google-bomber eftersom mitt verkade vara helt fel…
En nedtumme
Tur jag inte har nedtummar på min sida, tror inte ens en integer hade räckt.

Jag har verkligen inget emot någon person varken de kan seo eller ej, men om man ska ge kritik får den gärna vara konstruktiv, hur ska vi annars lära oss av varandra och bli ännu bättre inom detta område. Att bara skriva nonsens, håller ej med och så vidare kan alla göra, skriv då ett inlägg där ni berättar om hur det fungerar så tar jag åt mig av er erfarenhet. Det kanske är uppenbart för er, men inte för mig. Har även svårt när folk anklagar en utan att man får en chans att förklara sig. Det är lätt att misstolka varandra på Internet, särskilt när det handlar om 140 tecken korta inlägg, låt då människor få veta vad de gjort fel så man åtminstone kan få förklara sig och bemöta kritiken.

Bara för att jag inte jobbar aktivt med SEO innebär det inte att jag är bakom flötet, analysverktyg och den biten är jag helt förlorad inom, men att kunna läsa artiklar och skriva ihop något som enbart baserats på detta har jag gjort i åtskilliga år, det kan även folk utan vetskap inom området göra. Sedan om det inte helt är rätt får ni skulle Google för, det var de som var källorna till inlägget och ingen annan bemödade sig med att referera till annan fakta som påvisade Google:s fel angående länkbomber.

Imorgon blir det ytterligare en intervju, denna gången ett stort spelföretag. Stay tuned!

Intervju med Induo och Ulf Seijmer

InduoHej Ulf, kul att du och Induo vill vara med och prata om hur ni jobbar med er webbsida!
Först tänkte jag att vi tar lite frågor angående ditt SEO-arbete, sedan kort om marknadsföring och avslutningsvis sociala medier som ni syns frekvent i, inte minst nu senast när Google bjöd in dig på en hang out.
För er som inte känner till Induo beskriver dom sig sjäva enligt:
Induo är distributör av kommunikationslösningar på den svenska marknaden och vår affärsidé är ”pålitliga kommunikationslösningar i tiden”.

Berätta gärna lite kort om dig själv och hur du kom in på denna bana.
Som jag förstår har du många bollar i luften på Induo?
– Det stämmer, jag arbetar som Creative Director vilket i grunden omfattar disciplinerna web, pr, print och sociala medier inklusive webvideo. Det mesta du ser av Induo på nätet har jag producerat in-house så det är många bollar på en gång, samtidigt så ger det möjlighet till en bra överblick och korta beslutsvägar. Jag har arbetat med webben sedan 1900-talets slut, att sökmotorer var en del av framtiden har funnits i min världsbild sedan början av 2000-talet. I grunden är jag tekniker och marknadsförare och kombinationen av dessa är en av anledningarna till att jag verkligen uppskattar mitt arbete.

Du har berättat att du gör all sökmotoroptimering inhouse, vilka är dina spontana för och nackdelar med detta?
Egentligen etiketterar jag hellre det hela med innehållsoptimering eller synlighet, sökmotoroptimering är en del av arbetet men jag vill även se till såväl sökmotorn som besökarens upplevelse, dessa parametrar måste fungera tillsammans. Med mitt synsätt handlar mycket om att producera ett optimalt innehåll. Genom att hålla innehållet till ett ämne med ett par delämnen, viktiga sökord, så blir innehållet mer spot-on för kund och sökmotorer.

Fördelarna med att jag arbetar med detta internt är att jag inte gör något kortsiktigt, att jag har ett hyfsat hum om vilka ord som är intressanta och att jag arbetar med sökmotoroptimering som en baktanke i hela kedjan. Nackdelarna är främst bristen på input utifrån och att hinna hänga med i utvecklingen.

Skulle du kunna tänka dig att ta in någon extern part och till vilka delar, är det något speciellt område du skulle vara orolig för?
För många år sedan använde jag ett sökmotoroptimeringsföretag för on-siteoptimering men de kunde inte tillföra något, de sa rakt ut att de inte hittade något att förbättra. Skulle jag anlita någon för något idag så är det on-site för off-site är som en stor trollskog. Jag får några gånger i månaden samtal från sökmotoroptimeringsföretag om att ranka på olika ord. När jag ber dem berätta om vad de vill sälja offsite så kan jag tyvärr dela in företagen i två segment, de som inte vill berätta vad de gör, och de som berättar vad de gör men som jag tycker är oseriösa. Ingendera av de uppläggen är särskilt säljande.

Det mesta som berör webben förändras ganska snabbt, hur håller du dig uppdaterad om vilka sätt som är de mest effektiva att arbeta med?
Jag läser, jag filtrerar det jag läser och jag testar.

Använder du dig av några speciella verktyg för att följa upp arbetet med SEO?
Mycket handlar om att mäta placeringar på viktiga ord och att analysera de som placerar sig runt om, men det är till stor del ett manuellt arbete som grundas på olika verktyg. Tyvärr hinner jag inte med att mäta i den utsträckning jag kanske skulle önska.

Kan du berätta lite om vad du gör för arbete inom just SEO? Många tror att allt bara består av att bygga länkar men du kanske har andra bra tips?
Jag tror att alla sökmotorer strävar efter att komma nära en människas uppfattning om vad som är bra innehåll på en sajt, det är även min utgångspunkt. Jag skapar inte något kortsiktigt, vår verksamhet är långsiktig. Genom att skapa värdefullt och läsvärt content kan man med rätt sajtstruktur komma en bra bit på vägen. Om ens content är värdefullt och uppmärksammas så kommer det att skapa länkar och buzz.
Att köpa länkar är en dålig lösning, faktum är att jag tar avstånd från det, det är en mycket främmande väg att gå.

Om vi går över till annonsering, vilka nätverk köper ni utrymme i och hur enkelt tycker du respektive tjänst är på att tillhandahåll både verktyg för att skapa kampanjen men även göra uppföljningar?
Vi köper idag annonser via Adwords i viss utsträckning, verktyget ger den information man behöver.

Arbetar ni olika för b2b-kunder samt privatpersoner?
Ja det gör vi till viss del vad gäller innehållet vi skapar, även om det i grund och botten bygger på att producera bra content i bägge fallen. I övrigt ser vår struktur rätt lika ut, oavsett om det är en b2b affär eller b2c affär.

Du nämnde om att eventuellt testa Google Adwords för Youtube när du var med i hangouten med Google, är det något du hunnit kika på än?
Jag kommer att testa detta inom kort, framförallt inom konsumentsegmentet tror jag det är värdefullt.

Avslutningsvis får vi inte glömma sociala medier.
Bloggar, presstjänster, video, Twitter ,Flickr, Facebook med mera. Ni syns frekvent i många olika kanaler, vilka är era viktigaste och hur hinner du med allt?

Det viktigaste är vårt newsroom på Mynewsdesk som framförallt har en bra räckvidd. Våra videos är viktiga instrument för kunder att kunna fatta beslut men bloggar är viktigare när det gäller sökmotorperspektivet. Just nu deltar vi i #blogg100, 100 inlägg på 100 dagar, så det gör ju att bloggandet får ytterligare ett uppsving. Till på köpet gör vi denna utmaning i en fjärde blogg vi startat. Hur jag hinner med, ja det underlättas av fyra faktorer, korta beslutsvägar inom företaget, ett starkt driv, viljan att testa olika lösningar och sen skriver jag snabbt 🙂

Årets pressrum 2012 utnämnde Mynewsdesk er till i kategorin IT och professionella tjänster. Måste kännas skönt att bli uppmärksammad på ditt arbete, ett bra tecken på att du gör ett lyckat arbete.
Tack, det är tredje året i rad och naturligtvis glädjande. Vi har haft en otrolig framgång, mer än vi kunde ana.

Jag har nämnt det tidigare, men även Google har uppmärksammat dig i alla digitala kanaler, denna gång för ditt arbete med Youtube.
Kan du berätta lite om syftet med att finnas där?

Jag har arbetat med digital video nästan lika länge som med webben och styrkan med video är att det ger en annan avsändare och tydligare avtryck än bara det skrivna ordet. Vi gör just idag 75 kundbesök via vår YouTubekanal och i morgon gör vi 75 besök till. De som tittar kan välja att se vad de vill och de kan sluta lyssna när det tröttnar. Från början var YouTube en bra plattform då vi var ett nystartat företag och att publicera på YouTube var gratis, att det nu utvecklats till en av den 2-3 största sökmotorerna i världen är naturligtvis värdefullt.

Hur ser du på framtiden inom synlighet på sökmotorer? Kommer ni ändra arbetssätt tror du eller fortsätter ni med snarlika kanaler även under de närmsta åren?
Det är en snabbt föränderlig marknad, jag kommer att lägga stort krut på att producera relevant content även i framtiden, i övrigt så kommer jag att springa vidare i den riktning som webben tar. Kanske vi rent av kommer att komma ifrån att Google ser länkar till en sajt som relevant, kanske det i framtiden räcker att någon skriver om oss eller våra produkter utan att länka för att det skall värderas som en inlänk, då kommer sökmotorarbetet se intressantare ut. Min gissning är att vi fortsätter att Google fortsätter belöna för content och straffa för spamlänkar.

Ulf SeijmerStort tack till Induo och Ulf Seijmer som tog sig tiden att ge oss en snabb inblick i hur deras arbete går till rörande webb och sociala medier!

 

Bemästra Search, plus Your World

Till många sökmotoroptimerares förtret börjar Google väga in allt fler aspekter och en av dessa är sociala delar som de kallar Search, plus your World. Nyligen gick de även ut med information om en förändring kommer ske där överoptimerade webbsidor mer ska jämställas med vanliga. SEO verkar handla mer om att ge råd samt strukturera upp data än att överoptimera en sida och bygga upp egna länkar.

Jag var tidigt ute både när det gäller en personlig profil hos Google men även att skapa sidor på Google+ för t.ex. missatsamtal.se
Idag upptäckte jag att de rullat ut ännu fler funktioner på google.se från Search, plus your World som tidigare bara funnits på internationella google.com nämligen att Sidor från Google+ visas i högra kolumnen och Direct Connect. Har testat flera olika sökfraser men har ännu bara lyckats få upp något på min egna sida, om ni känner till fler fall får ni gärna skriva detta i kommentarerna nedan.

Sida på Google+ samt dess senaste inlägg visas i högerkolumnen fastän jag ej är inloggad.

Det är minst sagt en snårig djungel för att få både din profil och dina Sidor från Google+ att börja synas i vanliga sökresultatet och jag ska gå igenom alla nödvändiga steg. Jag börjar först med hur du kopplar ihop din egna identitet med Google+ och sedan hur du gör samma saker med webbsidor och dina sidor på Google+. Guiden förutsätter att du har ett konto på Google+, annars måste du skapa ett sådant.

Du+

När du väl har ett konto på Google+ måste du tala om för Google vilka andra sidor ditt konto ska kopplas ihop med. Detta gör du på på din profils ”Om”-sida genom att lägga till anpassade länkar som i dagsläget grupperas i 3 olika nivåer.

  1. Andra profiler
    Här lägger du alla länkar till alla sidor som handlar om dig, i mitt falf blir det denna bloggen samt mina profilsidor hos Facebook, Twitter och LinkedIn.
  2. Bidrar till
    Under denna grupp har du länkar till sidor där du bidrar med innehåll, i mitt fall har jag missatsamtal.se samt dess Sida på Google+
  3. Rekommenderade länkar
    Här placerar du länkar till sidor som du tror dina besökare på profilen kan tänkas finna intressanta. Jobbar du inom rederibranschen kanske du länkar till diverse rederier och försäkringsbolag

Nu har du gjort allt på Google+ och det är dags att fokusera på länkarna som ska peka till din profil på Google+. Hade de inte krävt verifiering åt båda håll skulle vem som helst kunna påstå att ni ägde denna bra blogg.

Nu måste du länka till din profil hos Google+ och ange att du är ägaren, detta görs genom ett attribut på länken, rel=”author”. Om du ej har bra koll på detta kan du enklast lägga till den färdiga profil-märket Google ger dig.
I mitt fall blir länken:

<a rel="author" href="https://plus.google.com/110773741411026055153">Stefan Janson</a>

Det behöver dock inte vara en a-tagg utan man kan likaväl ha en link-tagg som placeras i webbsidans huvud, vilket är vad Google:s kod från profil-märket ger dig.

Testet visar att min blogg är kopplad till min profil på Google+

När du har gjort detta är du klar och kan luta dig tillbaka och njuta av att dyka upp på ännu fler ställen i sökresultaten, inom en inte alltför avlägsen framtid lär författarinformation dyka upp, det vill säga vem som skrivet respektiva innehåll på sidorna.
Driver du dock även en Sida på Google+ föreslås du dock fortsätta guiden och konfigurera upp även denna.

Sida+

För att Google dessutom ska veta om att du äger en specifik sida och kunna koppla ihop den med din webbadress krävs några saker som jag går igenom här.
För att se ett fungerande exempel hänvisas ni till sidan för missatsamtal.se vilket är vad jag beskriver nedan. När du följt guiden för att koppla ihop din webbsida med sidan på Google+ får du förutom utrymme i högerkolumnen som bilden ovan visade även Google+ Direct Connect vilket möjliggör användare att komma direkt till sin sida från sökrutan på Google.

Google+ Direct Connect
  1. Skapa sida
    Skapa en sida på Google+ för din webbsida
  2. Länka från Google+
    Din webbsida måste länkas från sidan hos Google+ med en anpassad länk på samma sätt som när du länkade från din personliga profil.
    Skillnaden här är dock att det inte finns 3 olika nivåer. I mitt fall har jag länkat till missatsamtal.se samt Android-appen på Google Play.
  3. Länka till Google+
    Din webbsida måste länka till sidan på Google+
    Detta görs på snarlikt sätt som för din profilsida genom en länk (även här duger a-tagg eller link-tagg)  fast med attributet rel=”publisher” som anger att sidan på Google+ representerar webbplatsen. Även här krävs alltså både en länk från Google+ till din webbsida (punkt 2) samt en från din webbsida till Google+ (denna punkt, nummer 3)
    Om du fortfarande inte bemästrar html så kan du lägga till sid-märket som Google tillhandahåller vilket ger dig rätt kod och samtidigt ger besökarna möjliget att plussa din sida. I mitt fall är länken:
<a rel="publisher" href="https://plus.google.com/111766579303893682959">Missat Samtal</a>
Testet visar att missatsamtal.se är kopplad till min sida på Google+

När du kommit hit har du lyckats koppla ihop både din profil samt sida på Google+ med dina egna webbsidor. Allt eftersom fler och fler funktioner rullas ut till Svenska Search plus Your World kommer du synas alltmer i sökresultatet. Få ett försprång mot dina vänner/konkurrenter och implementera alla dessa funktioner redan idag.

Lycka till och hoppas ni haft någon nytta av denna guide. Det är ganska mycket tekniskt bakom hela processen men jag har försökt förklara allt så enkelt som det möjligen går för en ingenjör som jag är 🙂

Felsökning

  • Testa med Rich Snippets Testing Tools
  • Läs igenom bloggposten ännu en gång 😉
  • Ställ din fråga i kommentarsfältet, skicka mig e-post eller få hjälp på annat sätt

Bra länkar