Kategoriarkiv: Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering är benämningen på hur man optimerar sin webbsida så att den får ökad synlighet i sökmotorer.
Här nedan hittar du senaste inläggen som jag har skrivit angående hur du optimerar dina webbsidor.

Nu visas hashtags från Google+ på Google sök

En ny funktion rullas i skrivande stund ut på engelska Google.com och blir synlig inom ett par timmar. Poster från Google+ som är publika eller delade med dig kan komma att visas i resultaten till höger på söksidan när folk söker efter en #hashtag.

emmys

Google integrerar sin community alltmer i deras övriga tjänster och att öka sin synlighet även där blir allt viktigare ju mer integrerat allt blir. Jag har sedan tidigare skrivit om hur du blir synlig på Google+ både som person men även företag.

Även om de gamla hederliga organiska resultaten inte påverkas just nu, är det korkat att gå miste om möjligheten att gratis synas med sina budskap i högra kolumnen.

Källa: Zaheed Sabur från Google

Påverkar sociala signaler din ranking?

Det har på senaste tiden blossat upp allt mer frågor kring sociala medier och om saker där påverkar en webbsidas ranking? Som i de flesta fall där inga definitiva uttalanden finns, senaste jag läst om är på Hacker News, fast även det kan lämna folk till att tolka hans egentliga uttalande.

Vad är då enklast att undersöka om sociala signaler ger någon effekt? Vi kör ett skarpt test på en helt ny sida.

Sociala signaler
Testet använde känd domän fast ny sida

Igår, 5:e September vid 8.30 på morgonen la jag upp min nya sida (missatsamtal.se/sociala-signaler/) på en känd domän som jag ägt i flera år.  Jag plockade bort alla saker som pekade till andra domäner såsom javascript-bibliotek, facebook/Twitter-plugin så de inte blev en eventuell bidragande faktor i testet.

På min profil på Google+ aktiverade jag så mina +1 skulle bli synliga, sedan plussade jag egoistiskt min egen testsida. Den klarsynte ser dock att rubriken på testsidan inte stämmer med min +1, det beror på att jag råkade glömma att ändra rubrik innan jag gjorde +1 och ändrade detta i efterhand på min testsida, något som inte ska påverka resultatet.

Idag, knappt 1 dygn senare finns testsidan på Google, det enda jag gjort var att +1:a testsidan, inga manuellt skapade länkar, inte ens pushat ut sidan i andra sociala medier.

Testet är härmed avslutat och folk får dra sina egna slutsatser huruvida +1 påverkar ranking av webbsidor. Kanske bara den fixar indexering av sidor men värdet av min +1 är noll? Vem vet med säkerhet förutom Matt Cutts & CO.

Uppdatering 2013-09-06 kl 18.30

Sidan rankar nu plats 13 av 593 000 resultat när man söker ”sociala signaler” hos Google och får mer än väl anses ha gett någon inverkan på ranking enligt min bedömning. Ingen annan länk finns till sidan än den som skapades via +1, om denna social signal endast skulle få sidan indexerad borde Google ej placerat den föra 592 987 andra sökträffar. Möjligen spelar domänen in då den inte är helt färsk.
Har nu även redigerat länken som Google+ skapade så den har rätt länknamn, dvs sidans titel. Jag har dock svårt att tro Google skulle ranka sidan lägre om länken innehöll ”sociala signaler” än utan denna fras.

Sidan rankar #13

Tar mer än gärna emot era tankar, är ni fortfarande bergsäkra på att sociala signaler inte påverkar ranking?

Vilken seo-konsult är snabbast?

LaddningstidAtt en sidas laddningstid är en faktor vid ranking är sedan länge känt. Troligen ingen alltför stor faktor, men då det är en konkret sak som kan åtgärdas vore det dumt att bara ignorera alla tips man kan få.

Alltfler besökare kommer dessutom till våra sidor via mobilen där laddningstid märkbart påverkar användarens upplevelse.

Jag har gått igenom de 20 webbsidor som i skrivande stund rankar bäst på frasen sökmotoroptimering och analyserat hur många poäng de får på sidans laddningstid, där maximalt antal poäng är 200. Skulle Google ranka utefter denna faktor skulle listan se ut som följande.

Sida Mobil Skrivbord Totalt Serp
1 http://www.netbooster-agency.se (Analys) 78 90 168 13
2 http://brath.se (Analys) 73 83 156 8
3 http://www.sokmotorkonsult.se (Analys) 65 86 151 5
4 http://www.doublesearch.se (Analys) 65 84 149 19
5 http://www.klikki.com (Analys) 66 81 147 17
6 http://sv.wikipedia.org (Analys) 61 80 141 1
7 http://www.pineberry.com (Analys) 55 79 134 15
8 http://www.mediaanalys.se (Analys) 55 78 133 4
9 http://www.lindqvist.com (Analys) 58 72 130 2
10 http://www.migroup.se (Analys) 58 68 126 12
11 http://www.sokmotoroptimering-seo.se (Analys) 53 68 121 11
12 http://www.crystone.se (Analys) 54 65 119 7
13 http://seo.se (Analys) 52 65 117 9
14 http://www.joinsimon.se (Analys) 54 62 116 20
15 http://wernertoniste.se (Analys) 45 66 111 10
16 http://www.getupdated.se (Analys) 60 46 106 16
17 http://www.noga.se (Analys) 35 47 82 6
18 http://www.seodesign.se (Analys) 34 41 75 14
19 http://www.onlinestrategerna.se (Analys) 26 38 64 18
20 http://www.google.se (N/A) N/A N/A N/A 3

Då poängen beräknas på flertalet olika faktorer varav servers svarstid är en, kan poängen variera något när testet körs. Tabellen ger dock en bra fingervisning vem som har koll på det mer tekniska gällande sökmotoroptimering.

jag lever inte som jag lär, mest av lathet, och min egen sida skulle få 127 poäng och kvala in på plats 10. Jag har dock inte arbetat något varken med server eller komprimering just på denna webbsida då det helt är ett hobbyprojekt där ingen vinst ligger i att ranka bra förutom äran.

En sida jag däremot optimerat laddningstider på är missatsamtal.se som får 193 poäng.

När du ändå läst hit vill jag även passa på att tipsa dig om mitt WordPress-plugin som du kan ladda hem gratis. Med detta installerat kan du erbjuda dina besökare att göra ett snabbt seo-test direkt på webbsidan. Se, testa och ladda hem verktyget redan idag.

Event Limousine optimerar själva för Malmö-området

Jag fick tillfälle att ställa lite frågor till Stefan Petersson, han är en företagare som driver Event Limousine vilka hyr ut Limousiner till exempelvis möhippor, bröllop eller andra arrangemang.
De har provat runt med lite olika aktörer inom SEO-branschen men har nu valt på att göra allt arbete själva. Alltid extra kul när fler vill lära sig mer om sökmotoroptimering och även om man inte gör allt själva är det alltid bra att ha lite pejl så man inte blir helt blåst på jobbet, det gäller för övrigt även andra branscher.

limousine

Hej Stefan, berätta gärna lite kort om dig och din bakgrund
Är uppvuxen i Stockholm och har jobbat med ungdomar i ca 13 år. På fritidsgårdar och i olika projekt runt ungdomar. Har även jobbat som fältassistent.

Hur kom det sig att ni startade ett eventföretag som hyr ut limousiner?
Kände att mitt engagemang dalade kraftigt och behövde en ny utmaning. Tog taxikortet och började köra Limousine extra! Redan efter någon månad såg jag att detta var en marknad som var näst intill orörd. Konkurrensen av olika Limousineföretag var obefintlig. Efter som att jag tyckte det var så roligt att köra Limo så blev min far nyfiken på att testa, mest som en kul grej. Jag berättade mina visioner för min far som till en början inte alls tyckte det var intressant. Efter ett tag när han märkte hur kul vi tyckte det var att köra Limousine började han räkna på det. Tillsammans började vi fundera på att en egen Limousine skulle vara något. Vi bestämde oss för att satsa på ett företag och sa upp oss på extrajobbet. Nu snart 2 år senare har vi 3 Limousiner, och vi behöver snart större garage 🙂

Hur ser den typiska kunden ut?
Den typiska kunden är en första gångshyrare som bara kommer hyra limousine någon gång i sitt liv. tex till Bröllop, Student; Bal, Möhippa, Svensexa mm mm…

På vilka sätt hittar era kunder er? Djungeltrumman, sociala medier, annonser, sökmotor?
Skulle vilja säga att det är lite mer än ca 80% från Google!

Ni gör det mesta av seo-arbetet själv har jag förstått, vilka är de största utmaningarna?
All seo är svår. Som amatör har jag försökt att läsa om seo på så många sidor som möjligt. Jag har valt att inte ta en genväg med att köpa länkar… Det svåraste är nog att förklara för kollegor inom branschen hur viktigt det är att vi länkar till varandra för att få fler in länkar, men också länkar från andra sidor där det handlar om limousiner.

Tar ni in någon extern hjälm med ert arbete?
Vi har testat en av dom största aktörerna på marknaden. Men vi kände oss totalt blåsta på pengarna!

Det finns i princip hur många teorier som helst om hur man bäst optimerar sina webbsidor, vad har ni för bra knep?

  • Kvalite länkar från liknande sidor.
  • Se till att H1 H2 samt att texter är bra
  • Sitemap
  • Google analytics

Bra start att se över dessa till och börja med…

En faktor, om än kanske inte den allra viktigast är sidans laddningstid. Är det något ni jobbat med för att förbättre? På testet page speed får ni t.ex. endast 76 av 100 poäng när jag testade. Många poäng försvinner då bilderna inte är optimerade storleksmässigt vilket snabbt och enkelt kan göras i ett bildbehandlingsprogram.
Har mycket kvar att lära mig. Har nyss köpt Photoshop 🙂

Såg att ni använder webbsystem från Connected CMS som är från min hemstad Göteborg. Det verkar vara någon variant på WordPress, vet du vad som skiljer detta system mot vanlig WordPress?
Har ingen koll på vad det är för system. Allt jag vet där är att jag använder WordPress när jag jobbar på sidan.

När jag ändå är inne på bilder kan ni kika om det inte även går sätta title på era bilder, bra i samband med alt-text
Uppskattar alltid goda råd 🙂

Något jag saknar på hemsidan är ett bra bildgalleri, många vill säkert se både era bilder och hur det ser ut mer i verklig miljö med människor i och runtom. Borde gå att få fina bilder vid möhippa, bröllop osv som ger mer upplevelse och känsla än på enbart en bil.
Har faktiskt valt att inte ha något specifikt galleri. Använder istället många bilder på alla sidor och en levande blogg, Google+, Facebook & Instagram.

Ni använder Google Analytics, berätta gärna hur ni arbetar med den data, vad mäter ni osv?
Har inte riktigt lärt mig Google Analytics än, men jag jobbar på det. Vet att det är viktigt för att mäta data!

Ser att ni kör lite klassiska länkbyten, även några ni inte riktigt verkar vilja stå för med tanke på att de har samma länkfärg som bakgrunden 😉 Får ni trafik av dessa byten eller är det mest för att ranka bättre?
Anledningen där är att våra konkurrenter ska få det så svårt som möjligt att förstå hur vi knäcker dom med vår seo.

Har ni någon annonsering på Internet t.ex. via Google Adsense?
Vi brukar ha Google adwords reklam lokalt. Med negativa sökord så det inte syns i Sthlm och liknande.

Hur jobbar ni med sociala medier?
Där lägger vi mycket krut! På Facebook har vi 3 sidor med ca 2800 gilla sammanlagt. Sen kör vi Instagram, Twitter, Linkedin,

Är det någon av de sociala medierna som ger bättre avkastning än övriga? Facebook brukar vara störst hos de flesta.
Vi Kör en del tävlingar tillsammans med nattklubbar och liknande. det har gett en del. Lite nya stammisar…

Jag kan tänka mig att många möhippor och liknande har folk som även bloggar/uppdaterar status på sociala medier om deras upplevelse, funderar ni något i banorna om hur ni kan uppmuntra folk att länka till er utan att det blir konstgjort? Wifi i bilarna är ju ett bra sätt.
Det där är svårt. Visst skriver dom om oss och den rosa Limousinen. men att få dom att länka är svårt.

Hur tror du framtiden ser ut för er på webben, går det mot något nytt håll eller fortsätter ni med samma koncept med arbetet med webb och sociala medier?
Vi fortsätter jobba på som vanligt just nu. Men självklart har vi ögonen öppna för nya idéer och utmaningar!

Några avslutande ord du vill delge alla läsarna?
Länka till oss 🙂

Stort tack till Stefan för att han ställt upp på att besvara frågorna och stort lycka till både med att ranka bra samt än viktigare att företaget går bra och att ni trivs med vad ni gör.

Aktiviteter från applikationer snart i ditt sökresultat

Att Google trycker lite extra för sina egna tjänster och sociala signaler borde inte komma som någon nyhet för de som följer förändringar inom seo-branschen. Jag har tidigare skrivit om Search, plus Your World  som tar upp allt om hur du skapar din företagssida på Google+, hur du märker upp innehåll med författarskap med mera, om du inte känner till dessa grunder gör du bäst i att först läsa det inlägget som tar upp allt grundligt.

Inom kort kommer nästa nyhet från Google+ att lanseras och synas i sökresultatet på Google, aktiviteter från applikationer. Till en början lanseras det för några utvalda film- och musik-applikationer i USA men kommer gradvis att rullas ut till fler. Någon tidsplan när det även dyker upp i Svenska sökresultat har inte angetts, men troligen dröjer det månader om inte längre, hur som är det ändå en bra anledning att implementera tekniken eller åtminstone känna till den så arbetet går snabbare när det väl rullats ut även i Sverige.

Fandango applikationsaktiviteter
Till höger syns de nya aktiviteterna från sina följare vis sökning efter existerande applikation, klicka på bilden för större version.

Till en början lär sökresultat inte påverkas nämnvärt då förändringen blir att man bara får ännu mer yta till höger men exakt hur det påverkar människors sök och klick är alltför tidigt att sia om då informationen om förändringen är ganska knapphändig i skrivande stund.

Implementering av aktiviteter kan dock förhöja användarens upplevelse, ofta kan man hitta bra saker bland ens följare så en helt dum ide är det inte av Google. Det blir till en början väldigt snarlikt det Facebook har i sina sociala boxar.

Om du har en webbsida som redan idag stödjer inloggning med Facebook, Twitter och andra tjänster blir det en enkel sak att även lägga in Google+ så är du förberedd när ännu fler sociala signaler påverkar morgondagens sökresultat.

Google Developers har mer teknisk information om hur du implementerar inloggning samt aktiviteter. Även om länkar än idag har allra störst betydelse, känns det kul att alltfler saker påverkar sökresultat, särskilt när det blir lite tekniskt mer utmanande saker än att kötta länkar…

Binero om webb, sociala medier samt seo

Jag ställde lite frågor till Christer Bengtsson på Binero om deras arbete med webb, sociala medier och hur de gör för att synas på Internet, både med deras webbsida men även som företag.
Anders Aleborg, VD BineroFör de som inte riktigt vet vad Binero sysslar med, kan ni dra lite snabbt vilka ni är. Jag vet att när jag blev kund hos er hette ni Aleborg 🙂
Binero är Sveriges vänligaste webbhotell. Det startade för tio år sedan, men hette då Aleborg Solutions efter vår VD och grundare, Anders Aleborg. Vi säljer egentligen allt du behöver ha för att kunna dra igång din egen sajt, oavsett om du ska ha företagsverksamhet med försäljning eller vill bygga en egen blogg eller en fotosida. Först behöver du domänen och sen behöver du utrymmet att spara din sajt på. Båda kan du köpa hos oss, plus en del annat som gör din hemsida enklare, bättre och säkrare.

Arbetar ni något med SEO, sker det då enbart inhouse eller tar ni även in konsultation? Såg att ni rankar först på ”webbhotell” så något bra måste ni ha gjort.
Har man verksamhet på webben idag är arbete med SEO en nödvändighet, annars drunknar man i sökresultaten. Vi har nog en hyfsad grundstruktur på vår sajt. Men för att ta det till nästa nivå har vi också arbetat och arbetar med konsulter.

Ser ni några för- respektive nack-delar med att leja ut arbetet åt extern part, till exempel att förlora all insikt och kontroll?
Det där med kontroll och insyn är alltid svåra frågor. Nu är vi ett transparent och öppet företag, så insynsbiten är inget stort problem, och när det gäller kontrollen är det trots allt alltid vi som beslutar vilka förändringar som i slutändan görs.

Hur viktigt är det egentligen att synas i sökmotorerna, kommer många potentiella kunder där eller är det mest via rekommendationer?
Det är helt avgörande. De flesta människor googlar när de letar efter något och en hög placering i sökresultaten påverkar utan tvivel försäljningen positivt. Bland de översta platserna i Googles sökresultat kan det handla om stora pengar att stiga i placeringarna.

Vad använder ni för verktyg för att följa upp allt rörandes trafik och ROI, såg att ni åtminstone kör Google Analytics?
Vi använder Google Analytics och en del egenutvecklade verktyg. Det är ovärderligt att kunna se vilka vägar folk kommer till vår sajt och vad de letar efter. Det gör det möjligt för oss att utveckla tjänsten på det sätt kunderna eftersöker.

Google Analytics är extremt kompetent för att vara gratis, man kan skapa olika mål och analysera besökarna och ens konverteringar tills man får slut på ens egen tid. Är ni ninjas inom området och kan ge några snabba tips som är lätta att glömma?
Ninjor är vi inte. Men det främsta rådet är väl att inte använda funktioner man inte behöver för sitt syfte och att noga tänka igenom vad syftet är.

Ni arbetar en hel del med sociala medier, t.ex. Twitter, Facebook, G+ samt att ni även bedriver en blogg. Finns det någon strategi bakom allt detta?
Absolut. Vi är Sveriges vänligaste webbhotell, det är så Anders Aleborg byggde företaget från början. Då måste vi finnas där kunderna (och de potentiella kunderna) finns och lyssna på vad de har att säga och ge så mycket information vi kan. Vi vill vara ett öppet och transparent bolag, då är det viktigt att ta vara på alla kommunikationskanaler.

Twitter är ett extremt bra sätt att nå ut med driftstörningar (de extremt få gånger det sker), men hur smidigt är det att ha support på 140 tecken, eller hänvisas kunder oftast till er e-post?
Vi har inte regelrätt support i sociala medier idag. Men vi kan svara på generella frågor och ge information och tips. Ibland ställer kunder komplexa frågor och då hänvisar vi till supportmailen.

Om ni fick välja en av de sociala medierna som jag räknade upp ovan, vilken väljer ni och varför?
Jag skulle nog säga Facebook av tre skäl: du har så mycket utrymme du vill, det finns otroligt mycket människor på Facebook och möjligheten att ha en företagssida ger en plattform för tvåvägskommunikation.

Alltfler sidor blir anpassade för mobiler och surfplattor, responsive design, är det något ni kikat på och som eventuellt ligger i pipeline?
Absolut, det måste man tänka på. En växande trafikmängd kommer över mobila enheter, det går inte att blunda för. Vår beställsida är responsiv och resten av sajten kommer bli det så snart vi hinner göra färdigt det.

Ni marknadsför såklar er tjänst, vilka kanaler är viktigast, webb, print, mässor/event?
Det är svårt att säga vad som är viktigast, men det som är minst viktigt är print. Vi finns ju på webben och för att skapa en personlig relation till många av våra kunder och för att vara en del av den gemenskap vi vill serva med webbhotell är det viktigt att vi visar oss på event IRL också.

Ni bedriver affiliateprogram via Commission Junction sedan flera år tillbaks, hur tycker ni att det fungerar?
Vi utvärderar det för närvarande. Men det är nog bättre att fråga de som verkar som affiliates om hur det fungerar.

Något ni vill tilägga som kan vara utav intresse för alla som jobbar med webb och synlighet?
Ärlighet och öppenhet är A och O. Sen skadar det inte att ha kul och visa det.

Avslutningsvis för oss som dels är kunder, men även eventuella nya. Vad har ni för spännande saker på gång under 2013?
Det är en hel del förändringar som varit i pipeline ett tag. Mer berättar vi inte förrän det är dags för lansering. Innan sommaren kommer vi att leverera en del matnyttigt, är det tänkt.

Stort tack till Christer Bengtsson och Binero för att ni tog er tiden att besvara mina frågor.

Hjälp med sökmotoroptimerings-verktyg

Håller på och bygger ett analys-plugin för webbsidor till WordPress och skulle gärna vilja ha era tips och råd. Det jag försöker skramla ihop är vilken data man vill se samt regler och dess vikt som man bör analysera på sidan.

PHP-kod
Hämtning av webbsidan DOM för seo-analys 🙂

Jag har aldrig kodat ett plugin till WordPress tidigare men eftersom jag är systemutvecklare ser jag detta som ett utmärkt tillfälle att kunna bidra med min programmeringskunskap inom området sökmotoroptimering samt lära mig en hel del på ett vettigt projekt. Förhoppningsvis har både erfarna samt mindre erfarna personer nytta av plugin:et.

Exempel på data:
Viktat poäng baserat på alla regler
Antal interaktioner på Facebook, Twitter, Google+
Hur ligger jag till gentemot övriga testade sidor

Några exempel på regler:
Regel: Sökord återfinns i sidans titel
Vikt: Viktigt

Regel: Sökord i <h1>-tagg
Vikt: Viktigt

Regel: Bilder på sidan
Vikt: Ganska viktigt

Regel: Sidans laddningstid (Denna består redan idag av 28 olika analyser).
Vikt: Låg

Om verktyget blir tillräckligt bra ser jag ingen anledning att inte dela med mig utav plugin:et så att alla med WordPress kan installera det på sina webbsidor.

Om någon dessutom är haj på utveckling av plugin får ni gärna hojta till så kan jag rådfråga om behov finns. Alltid skönt slippa trampa i alla uppenbara fallgropar även om man lär sig även på detta.

 

Uppdatering 2014-04-09
Uppdaterat logiken i page speed då API-svaret förändrats, nu kan man alltså åter analysera sina sidor.

Uppdatering 2013-06-12
Arbetet har fortskridit, tar dock lite tid då jag gör detta på min fritid och ett dygn har tyvärr endast 24h. Det finns ett fungerande seo-plugin som kan testas fritt. Saker som verktyget kontrollerar är onpage, sociala medier samt faktorer som påverkar sidans laddningstid.
Det som kvarstår är mest att komma på bra och nyttiga onpage-tester, så om någon har bra tips får ni mer än gärna delge detta.
Saker som är implementerade för onpage-tester: titel, h1, bilder, antal ord, sökordsfrekvens, meta-description. Senast nytt är att du nu kan välja om testet ska optimeras för desktop eller mobil-anändare.

Bemästra din sidbläddring

En vanlig företeelse på webbsidor idag är någon form av sidbläddring. Det kan handla om kommentarer till en bloggpost såsom denna, eller en serie slides, en lång forum-tråd som delas upp på flera sidor med mera. Gemensamt är dock att alla sidor hör ihop och man vill signalera detta.

Det finns 3 sätt att lösa detta på varav det första inte kräver någon kunskap alls, du överlåter helt enkelt allt åt sökmotorn och förlitar dig på att den förstår att sidorna hör ihop. Detta sätt är absolut inte smartast, men ej heller sämst, något jag tar upp i exemplet längst.

Sidbläddring hos Google
Sidbläddring hos Google, ett vanligt förekommande fall att ange sidnummer.

2. Visa allt

Den första lösningen går ut på att du har en sida som kan visa allt innehåll från alla övriga sidor som ingår i gruppen. I fallet med kommentarer till ett blogginlägg skulle det således innebära att alla kommentarer visas på en och samma sida. För en forumtråd skapar man en sida som kan visa samtliga inlägg i tråden och så vidare. Det fungerar i vissa fall, i andra fall är det helt värdelöst. Här gäller sunt förnuft.

Att påpeka för sökmotorn att sidan som visar samtliga 1000 foruminlägg från tråden ska visas istället för en delmängd är inte alltför smart, dels blir laddtiden troligen lång, sidan blir enormt stor och besökaren hittar ändå inte vad som söks för att just det specifika inlägget drunknar i övriga 999 inlägg.

3. Link-taggen

html 4.01En smartare lösning är att använda <link>-taggen som introducerades i HTML 4.01 och ange relationen mellan sidorna. En relation anges genom attributet rel och sedan anges källan som vanligt i attributet href. I vårt fall är relationerna next samt prev det som är utav intresse, de talar helt enkelt om vilken nästa samt föregående sida är i hänsyn till sidan man har länken på.

Antag att vi har en grupp sidor som presenterar en vanlig Power Point-slide om hundar.
Den har 4 sidor och användaren har kommit till sidan 2, i HTML-sidans <head>-tagg lägger vi in vår speciella <link>-tagg för att ange relationen mellan sidorna så sökmotorerna enkelt kan förstå detta och slipper gissa. Följande kod borde synas i huvudet förutsatt man befinner sig på sidan 2.
<link href="http://www.example.com/presentation-hundar-1-av-4" rel="prev" />
<link href="http://www.example.com/presentation-hundar-3-av-4" rel="next" />

På första samt sista sidan kan du inte lägga in båda dessa taggar, det finns ingen sida före sidan 1 och det finns såklart ingen sida efter vår sista sida. Befinner du dig på sista sidan har du bara en relation till sidan efter (next)  och för sista sidan finns bara en föregående sida (prev).

Se upp

Som jag berättade i början av inlägget var en av lösningarna för sidbläddring helt enkelt att förlita sid på sökmotorerna och inte implementera någon speciell teknik alls. Jag har själv ett exempel på en sida som jag äger och utvecklar där jag lite klantigt nog blockerade sökmotorerna från att indexera mer än 1:a sidan. I mitt specifika fall hade det dock inte hjälp att göra den enkla lösningen, alternativ 1.

Sedan flera år har jag lagt in stöd på en av mina större sidor för att minimera duplikat innehåll genom att ange kanonisk sida. Det är ett kraftfyllt verktyg för att tala om för sökmotorn vilken av alla eventuella snarlika sidor som gäller. Min sida använder dels olika kampanj-länkar för att spåra när trafik kommer via mina mobil-appar, speciella nyheter o.s.v  men sedan länkar även besökarna till sidan. För att slippa få länkkraften utspridd samlar jag den enkelt till sidan som är rätt, trots alla extra parametrar som ibland anges på länkarna. Mer om just den problematiken finn i inlägget om kanonisk sida här ovan.

När jag sedan skulle införa tekniken för sidbläddring valde jag att jobba med relationer och ange dessa med <link>-taggar. På min webbsida där jag lyckades ha kvar mitt klantiga fel 8 månader kan besökarna skriva kommentarer till objekt. Tidigare visade jag bara de 30 senaste, nu ville jag dock att man även skulle komma åt alla äldre inlägg varav jag införde sidbläddringen.

Allt verkade frid och fröjd, min kod beräknade antal sidor rätt, den skrev ut relationerna helt korrekt och jag la upp förändringen på skarpa driftmiljön. 8 månader senare, jag hade fortfarande inte sett några tendenser till fel men jag ramlade över en artikel som tog upp vanliga misstag när man använde kanoniska sidor, något jag använder mig utav.

Det var då det slog mig, jag har kvar samma kanoniska sida oavsett om man stod på 1:a sidan eller ej. Min webbadress för varje objekt är enligt formen:
www.example.com/objekt/

När jag införde sidbläddring la jag på en parameter som talar om vilken sida man är på bland alla kommentarer, befinner man sig på sidan 3 blir adressen således:
www.example.com/objekt/?sida=3

För den som förstått allt resonemang ovan samt vet vilka tekniker jag använder kan säkert redan förstå mitt fatala misstag. Jag uppdaterade ju aldrig koden som skriver ut min kanoniska sidan.
Om vi återgår till sidan och håller oss till sidan 3, då såg min kanoniska sida ut enligt följande felaktiva format.
<link rel=”canonical” href=www.example.com/objekt/” />

Korrekt vore såklart att även ha kvar parametern för sidbläddring, rätt kod blir således:
<link rel=”canonical” href=www.example.com/objekt/?sida=3″ />

Så vad tror du misstaget medförde?
Sökmotorerna indexerade helt enkelt bara objekt-sidan och de 30 senaste kommentarerna som visas på den sidan. Även om jag anger med <link>-taggen att det finns fler sidor och dessutom har vanliga <a>-taggar anger jag ju på övriga sidor att sidan ej ska visas utan att objektets startsida bara ska visas. Jag har rullat ut min fix i skrivande stund och det blir spännande se hur många av alla nya sidor som kommer att indexeras.

Hur har ni sett att sökmotorer jobbar och presenterar sidor som hör ihop med sidbläddring?

Booli om teknik, seo samt social medier

BooligängetHej Josephine, berätta gärna lite kort om dig och din roll på Booli
Jag har hand om vår marknadsföring, pr och all vår kommunikation med användarna. Då jag är utbildad till innovationsvetare trivs jag bra på ett företag som har starkt utvecklingsfokus och som inte är rädda för att utmana och tänka nytt.

För att svara på de tekniska frågorna om sajten har jag tagit hjälp av Emil som är utvecklingsansvarig för Booli.se

För de få som inte vet, vad är Booli?
Booli.se är en sökmotor för att hitta bostäder som är till salu av mäklare, byggbolag och privatpersoner. Vi visar även slutpriser för sålda bostäder, bostadsrelaterad information och hjälper blivande säljare att hitta en bra mäklare.

Vill ni berätta kort om er plattform och de tekniker ni använder? Jag antar det mesta är egenutvecklat?
Vi använder en mängd olika tekniker men de viktigaste är PHP, Ruby, JavaScript & MySQL. Det mesta är egenutvecklat men vi har förstås använt oss av olika ramverk, bibliotek, API:er och open source-projekt (Zend Framework, Rails, jQuery, Google Maps, Backbone, WordPress m.fl.).

Med tanke på att Hemnet ägs av mäklare måste ni stött på lite motstånd till en början?
Man stöter alltid på motstånd om man vill driva förändring, och det vill vi. Stundtals har det varit ganska obehaglig tongång men det har alltid slutat bra. Viktigt att poängtera i sammanhanget är dock att vi crawlar inte Hemnet utan hämtar informationen direkt från mäklarnas egna hemsidor.
(Konversation med Svensk Fastighetsförmedling angående detta finns på Booli-bloggen)

En teknisk utmaning jag ser är att hålla alla uppgifter om objekten uppdaterade, måste bli en fasligt massa anrop? Om vi åter jämför med Hemnet utgår jag från att de anropas så fort något förändras medan ni måste kontrollera via egna script?
Ja, det blir många anrop men vi försöker vara intelligenta kring när och med vilken frekvens vi anropar mäklarnas sidor så att vi alltid har uppdaterad information men inte belastar hemsidorna för mycket.

Måste vara ett otroligt roligt företag att jobba på, börja på noll, kämpa i motvind och sedan segla om en gammal sida som glidit vidare tack vare all sin data trots sidans brister, även om det blivit bättre med senaste omgörningen.
Ja, som tekniker är det nog ett av de roligaste jobben man kan ha och hela Booli är inriktade på att fortsätta utveckla sajten så att vi kan fortsätta utmana även i framtiden.

Vad gör ni för analys av era besökare, ser åtminstone att ni kör Google Analytics och något eget Booli.Tracking. Analytics känner de flesta till, vad gör ert egna system och vad mäter ni förutom det normala som alla gör?
Vi använder främst Google Analytics för analyser vilka vi kompletterar med egna användarundersökningar för att fånga upp fler mjuka värden. Booli.Tracking använder vi för att mäta sökvolymer på olika områden.

App till iPhone, då undrar vi alla när kommer Android och Kanske till ännu fler OS?
Ja, det är en av de vanligaste frågorna vi får! Vi kan äntligen meddela att en app till Android och iPad är under utveckling! Vi har även ett öppet API som har gjort det möjligt för andra att bygga egna appar för Android och Windows Phone.

Alltfler sidor kommer med responsive design, något ni kikat på eller blir det för teknisk komplicerat?
Då allt fler av våra besökare surfar mobilt så är det viktigt för oss att Booli.se ser bra ut på alla plattformar. Vi har därför påbörjat arbetet med att göra hela sajten responsiv. Vi började med de viktigaste sidorna – objektsidorna. Dessa sidor är redan anpassade och klara så exempel ses på valfri objektsida.
Vi kommer att fortsätta arbetet med responsiv design under våren och på tur står startsidan och resultatsidan.

Om vi byter till sökmotoroptiering, får jag först berömma er för ert arbete

Booli

Knappt 3 miljoner indexerade sidor hos Google, wow. Flera sökningar jag testade på ligger ni före både Hemnet och mäklarnas sidor, t.ex. gatunamn + lägenhet/bostad, områden med mera. Måste kännas grymt bra med er sökmotoroptimering?
Tack! Det känns otroligt bra, det är roligt att se att vårt arbete ger resultat.

Gör ni allt inhouse eller tar ni hjälp med vissa bitar?
Vi gör alla förändringar själva inhouse men vi tar hjälp av SEO-byrån Carnaby. Carnaby hjälper oss att se vilka förändringar vi kan och bör göra för att bli bättre. Vi är otroligt nöjda med Carnaby, de är extremt kompetenta och väldigt trevliga!

Ser ni någon nackdel med att lägga ut arbetet, t.ex. är ni rädda för att tappa kontrollen?
Eftersom det är vi själva som implementerar alla förändringar är vi inte rädda att tappa kontrollen. Alla förändringar vi gör är medvetna och genomtänkta från både vår sida och Carnabys.

Arbetas det mest onpage eller offpage?
Vi jobbar endast onpage. Vårt mål är att bygga en så bra och användarvänlig sida som möjligt, att vi sedan syns bättre i sökmotorerna är en positiv bieffekt.

Några speciella saker som ni har fokuserat på det senaste, områden, gatunamn, sidstruktur?
Då våra objektsidor länge haft bra positioner har vi under året framförallt fokuserat på att lyfta våra resultatsidor. Detta har hjälpt oss att synas bättre på områdessökningar där vi tidigare var svaga.

Ser ni något problem att ni rankar såpass bra och ligger före Mäklarna och Hemnet?
Vi ser vår höga placering som ett gott betyg för vår relevans inom området.

Bostadsannonser betyder tusentals nya och inaktuella objekt varje dag. När något objekt säljs skickar Hemnet http 404 och visar en informativ sida, ni visar sidan som vanligt plus en liten notis. Man behöver inte vara Einstein för att förstå varför ni har fler sidor indexerade och att det är medveten strategi från bådas sidor. Några reflektioner om arbetssätten och varför ni valt så olika?
Vi kan självfallet bara tala för oss själva här, men för oss handlar det om öppenhet. Om en person söker på en adress ger vi den information vi har. Det kan vara väldigt frustrerande att klicka på en länk och inte få fram informationen man söker efter eller få veta varför sidan är bortplockad. Då vi dessutom i många fall presenterar slutpriser är det en fördel för oss om samma länk i ett senare skede kan erbjuda ny relevant information. Vårt mål är även att samla all bostadsdata, det är en strategi som inte skulle fungera om vi kastade bort viktig information.

Folk länkar som tusan både till er och era konkurrenter att då plocka bort den största delen av sidorna som får inlänkar verkar dumt, varför tror ni ändå folk gör detta? Återigen angående Hemnet lär även de anlitat SEO-expertis.
Alla beslut tas inte med SEO som grund 😉

Hur ser ni på framtiden inom seo, går det mot några nya trender? Vissa förespråkar länkar och åter länkar medan andra mer fokuserar på mildare form inom seo.
Vi vill att inlänkar till oss ska bygga på människors inre drivkraft att dela med sig av intressanta saker. Därför väljer vi att bygga en sajt som är lättanvänd och lättdelad i kombination med att tydligt beskriva för google vad sidorna innehåller för typ av information.

Sökmotorer har ofta riktlinjer om vad de anser man får göra och inte göra. Hur ställer ni er till dessa eller kör ni på ert race och råkar det smälla – den dagen, den sorgen.
Vi är noggranna med att följa de riktlinjer som finns. Vårt seo-mål är inte att öka söktrafiken till vilket pris som helst. Vi vill framförallt få relevant trafik som konverterar till trogna användare. Om vi råkar bryta mot någon riktlinje så är Carnaby snabba på att påpeka det så att vi kan rätta till misstaget.

Avslutningsvis lite frågor angående er närvaro på Internet.

Ni återfinns på flertalet kanaler (Blogg, Facebook, Twitter, G+ osv), vilka är era viktigaste kanaler?

Absolut, vi är ett ganska ungt företag som startade i webb 2.0 eran. Vi började därför redan från start, innan begreppet social media var etablerat, att utnyttja sociala kanaler. Idag är vår Facebook-sida och vår egen blogg de viktigaste kanalerna.

Syns det några tydliga skillnader på olika medier, t.ex. delas det mycket på Twitter, ger mest engagemang på Facebook?
Ja, det finns skillnader. På Facebook handlar det mest om att tipsa om fina och annorlunda bostäder. Detta uppskattas av våra vanliga användare som älskar att se exceptionella bostäder och dela vidare detta. På Twitter fokuserar vi mer på att kommunicera med personer i vår bransch. Vi pratar mer med andra webbutvecklare och journalister samt finns tillgängliga för (ofta tekniska) supportfrågor.

Hur mäter ni och följer upp allt som både delas och skrivs om er på alla dessa kanaler?
Alla facebook-kommentarer och tweets kommer direkt in i vår supportsystem Desk.com. Det gör det lättare för oss att få struktur på kommentarerna och behandla dem snabbt, personligt och effektivt. För omvärldsbevakning av vårt och våra konkurrenters varumärke i social media använder vi idag endast egenuppsatta sökningar via rss och google (och vi är nöjda med det säljare som läser detta ;)).

Ser du några trender inom sociala medier, kommer de stora kanalerna dominera även framöver eller kommer några av de nya ta större del?
Vi kommer att fortsätta att fokusera på Facebook, Twitter och vår egen blogg. Men vi är lyhörda och snabba, börjar någon annan tjänst att ta mer plats så kommer vi givetvis att skifta fokus dit. Just nu experimenterar vi till exempel med att bygga upp vår företagsprofil på LinkedIn vilket vi tror kommer spela en viktigt roll vid framtida rekryteringar.

Josephine Linghammar

Några avslutande ord ni vill delge inom områdena jag tagit upp. Kanske har ni någon smaskig detalj som få känner till men som inte är alltför hemlig? 🙂
Vår vision är att skapa en schysstare bostadsmarknad med öppen information och transparens. Ett sätt att göra det är att dela vår data och se till att även andra kan använda datan för att bygga egna tjänster. Det gör vi genom vårt API (www.booli.se/api). I dagarna släppte vi två nya API:er som gör det möjligt att nå våra sista bud och vår omfattande områdesdatabas. Sedan tidigare har det varit möjligt att hämta alla bostadsannonser.

Stort tack till främst Josephine och Emil för deras tid att besvara frågorna, men även resten av gänget på Booli! Hoppas att ni gillade att få en liten inblick i deras arbete.

Chalmers bibliotek om deras nya webb, synlighet samt sociala medier

Chalmers Bibliotek på en Nexus 7Berätta lite kort om vilka ni är och vad ni har för arbetsuppgifter.
Teamet som har arbetat med bibliotekets nya webb består av 4 systemutvecklare och 4 bibliotekarier med olika inriktning som webb, systemutveckling, söktjänster, sociala medier och grafisk design. Alla är anställda på Chalmers bibliotek.

Kollade på er Youtube-kanal och ni verkar ha bytt CMS-system till Umbraco, hänger det ihop med övergången till responsive design eller vad var huvudsyftet med bytet?
I ett tidigare projekt i vilket vi tog fram ett nytt intranät för biblioteket, lärde vi oss mer om .Net och SharePoint. Vi tog vara på lärdomarna från intranätsprojektet och insåg att SharePoint var ett mindre lämpligt val för en helt publik webbplats. Efter att ha utvärderat en rad olika webbplattformar föll valet på Umbraco som också kör i .Net-miljö. Vi har idag stor glädje av att kunna använda vår kunskap och erfarenhet kring .Net för båda tjänsterna. Övergången till den responsiva designen har inte påverkat valet av CMS.

Vad var målet med att ta fram en ny plattform för er webbsida?
Målet var att skapa en lättanvänd webbplats som lyfter fram de tjänster våra användare har behov av. Ett av våra motton var en uppgiftsorienterad webb – ett serviceorgan, att komma till vår webbplats och snabbt kunna uträtta det man vill få hjälp med. Att man skall känna sig välkommen att kontakta oss och få hjälp. Vi ville också att den skulle kännas modern, innovativ och att det skulle vara en trevlig användarupplevelse att använda den.

Bibliotekets hjärta är alla informationsresurser vi förmedlar. Söktjänster, databaser, böcker, tidskrifter, artiklar m.m. De är från en mängd olika leverantörer med olika gränssnitt. Vi ville underlätta åtkomsten till denna mängd genom att lyfta fram och konsolidera söket och erbjuda en enkel sökingång som täcker nästan allt vårt material, en sökingång som följer med och man lätt hittar överst på varje sida.

Vi ville också att man skulle kunna använda webbplatsen oberoende av device – därav den responsiva designen.

Vi gjorde en gedigen användarresearch i början av projektet och på grundval av den skapade vi tre personas som vi designade webben för. En student i början av sina studier, en mer erfaren i begrepp att skriva examensarbete samt en forskare.

Finns det några speciella krav sidan måste uppfylla (språkstöd för utbytesstudenter, blindskrift osv)?
Vi hade som mål att den nya webben skulle stödja tillgänglighet så långt som möjligt, men med fokus på att den skulle fungera för skärmläsarprogramvaror. Något som inte var helt lätt eftersom det finns många olika tillgänglighetsrekommendationer och en del känns daterade och skärmläsare klarar mer och mer vartefter de utvecklas. Vi har tittat på Vägledning för webbutveckling, WCAG 2.0 och kommersiella aktörer som Funka nu och försökt plocka ut det mest essentiella.

Tyvärr har vi inte kommit ända fram, men vi tror att vi kommit en liten bit på väg genom att använda standarder så långt som möjligt, försökt stödja navigering via av tangentbord, och visuellt dolda genvägar för navigering. Webbyrån har också testat att huvudparten av webbplatsen går att använda med den skärmläsarprogramvara (SuperNova) som Chalmers idag erbjuder funktionshindrade som har behov av en sådan.

Hur har samarbetet med Dear Friends fungerat? Vad gjorde ni inhouse respektive la ut på konsultjobb?
Vi har arbetat rätt oortodoxt gentemot webbyrån Dear Friends. Vi hade ingen sedvanlig kravspecifikation – av flera skäl. Dels tidsmässiga, men framför allt att vi inte tror på vattenfallsmetoden och ville arbeta agilt även med design, interaktionsdesign och innehåll av webben. Det har ställt annorlunda krav på oss som beställare, men även på webbyrån. Ingen av oss hade en detaljerad kravspecifikation att peka på när det gäller vad vi beställt. Det har gett upphov till diskussioner, men också till ett närmare samarbete där båda parter kommit med idéer, feedback men också möjligheten att tänka om under arbetets gång.

Dear Friends har ansvarat för design, interaktionsdesign, responsiv webbdesign och gränsnittskodning. Biblioteket har stått för användarresearch, innehållsarbete, användartester, implementering i CMS:et Umbraco och allt backendarbete mot olika API:er och feeds.
Mer om vårt arbete med webbyrån finns i en bloggpost.

En framgångsfaktor i projektet är att vi har tillgång till egna utvecklare på biblioteket som har stått för implementeringen. Vi har inte hamnat i den svåra situationen att ha en konsult för design och en annan för implementering som kan ge upphov till svåra ansvarsgränsdragningar och att man kommer i otakt när det gäller tid och resursplaneringar till projektet.

Ni jobbade agilt med projektet, berätta lite hur det gått till och hur det har fungerat.
Systemutvecklarna på Chalmers bibliotek använder SCRUM-metodiken, (http://sv.wikipedia.org/wiki/Scrum), en agil metod som blir allt mer vanlig i teknisk systemutveckling. Däremot är den inte lika vanlig när det gäller utveckling av scope, UX, visuell design, interaktionsdesign och innehållsarbete. I det här projektet har vi provat SCRUM för hela teamet – även UX-delarna och att försöka få alla delarna integrerade med varandra. Det är en större utmaning än att använda SCRUM endast för den tekniska utvecklingen. Vi lär oss hela tiden och det underlättar att SCRUM har en ofta återkommande, inbyggd utvärdering i form av sprint retrospective, i metodiken.

Vi har delat upp arbetet i ett antal 14-dagarssprintar, börjat med sprint planning och avslutat med sprint demo och retrospective.

När jag studerade på Chalmers (02-07) fanns CTK, fanns några planer att anlita dom, är de borta eller hur gick tankebanorna?
Vi anlitade en av de byråer Chalmers har upphandlat och som hade designat den nya Chalmers.se. Vi var först intresserade av att anlita CP+B Europe som då precis hade blivit upphandlade och som vissa i webbgruppen hade positiv erfarenhet av sedan tidigare men det var för tidigt. Frågan om hur vi skulle kunna använda oss av chalmersstudenter har emellertid varit uppe.

Sveriges första bibliotekssajt med responsive design, måste kännas underbart med tanke på er målgrupp?
Ja, det känns väldigt kul att vara tidigt ute med att lansera en responsiv webbplats. Speciellt med tanke på att trenden visar att fler och fler använder andra devicer än desktop och då är vi förberedda och ger en lösning som är någorlunda deviceoberoende.. Vi kommer självklart att utvärdera hur responsiv design fungerar, vad en sådan design löser. Och vad den inte löser – t.ex att allt innehåll kanske inte passar för mobil användning. Där skulle det vara spännande att fortsätta ett projekt med adaptiv design.

Har ni en stor andel besökare som kommer in via mobil respektive surfplatta och är det uppåtgående trend?
Idag är det bara ca 5% av besöken som kommer från mobila enheter. Det är för tidigt ännu för att se om vår nya webb ökat antalet mobila besök. Från oktober 2012 kan man se att antalet mobila besök började öka på den gamla webben. Vi har haft en mobil app som nu avslutas i och med lanseringen av den nya responsiva webbplatsen. Det kanske kommer att leda till en ökning av mobila besök till webben.

Många företag jobbar med synlighet på sökmotorer, sökmotoroptimering, är det något ni också kikat på?
Vi har arbetat aktivt med sökmotoroptimering för andra webbtjänster som förvaltas av Chalmers bibliotek, t ex Chalmers publikationsdatabas CPL. Chalmers biblioteks nya webbplats har dock inte optimerats på samma sätt men det är något vi ska titta närmare på framöver. Vi tar gärna emot tips och goda råd från er på SEO-bloggen.

Såg att ni använder Googe Analytics, gör ni några analyser eller används det mest för att se antal besökare?
Fram till nu har vi mest använt Analytics för att se antalet besök, varifrån trafiken kommer osv. På den nya webben kommer vi att jobba mer med Analytics.

Ni återfinns på Facebook, Twitter och Youtube, har ni något strategi för arbetet här eller används det mest för att nå ut till intresserade?
Ja vi har en strategi. Varje kanal har mätbara mål, målgrupp, syfte och målen är kopplade till bibliotekets verksamhetsmål.

Har ni funnit länge på respektive media och vilken anser ni ge mest engagemang?
Vi har funnits på Facebook, Twitter, YouTube och en WordPressblogg sedan hösten/vintern 2010. Bloggen och Twitter är det som gett mest utdelning när det gäller att sprida vårt varumärke bland kollegor i landet och nå ut till studenter och forskare.

Några nya intressanta projekt på gång?
Vi lanserar snart (påsk) en ny söksajt som ska göra det lättare att hitta studentarbeten, läs mer: http://blog.lib.chalmers.se/2013/03/01/storre-synlighet-for-chalmers-studentarbeten/