Statistik är A och O

För att kunna arbeta med din webbsidas synlighet behöver du förståelse för vilka som besöker din sida, hur hittar dom dit och med vilka enheter surfar dom.

I mitt förra inlägg berättade jag om GWT, ett verktyg från Google, som ger dig diverse information om din sida och även kan varna dig när något hänt din webbsida. Nästa tips på bra verktyg är Google Analytics, även detta tillhandahålls av Google utan kostnad.

I grunden tillhandahåller Analytics data över dina besökare, hur många besökare får du, vilken plattform använder de (dator, surfplatta, mobiltelefon o.s.v.), hur länge besöker de dina sidor med mera. Allt eftersom året har passerat har Google lagt till alltfler funktioner och integrationer med andra system.

Idag kan du bland annat i realtid se hur många som är inne på din sida, hur konverterar dina annonskampanjer, vilka social medier fungerar bäst. Du kan även samla in egen data över händelser som du själv definerar upp, du kanske vill veta vilka dokument som laddats hem, hur många bilder kollar folk på i ditt galleri och så vidare.

Analytics visar i realtid
Här syns antal besökare på sidan i realtid, du får även mer detaljerad data om besöker i andra vyer.

Google Analytics är inte bara till för dina webbsidor, de tillhandahåller även diverse SDK:er så du kan integrera analys av iOS, Android, Windows Phone och andra välkända användningsområden.

En lite annorlunda sak de erbjuder, till skillnad från alla andra likvärdiga lösningar är demografi. Genom att de samkör data med andra produkter de äger såsom Adwords kan de ge en uppskattning om din målgrupp, vilket åldersintervall har dina besökare, är det kvinnor/män?

Analytics kan även kopplas mot andra källor, du kan samla in intäkter från Adsense och data från GWT så du ser information om sökfrågor där din webbsida varit inblandad. Det senare är särskilt intressant med tanke på den stora andelen not provided så att du vet vilka sökord du bör fokusera på i framtida sökmotoroptimering.

Med dessa två verktyg, Analytics och Google Webmaster Tools kommer vi en bra bit för att få oss en uppfattning om hur synligheten ser ut, vad man kan fokusera på och vad vi kan ge oss en klapp på axeln åt. På marknaden finns en uppsjö av andra verktyg, alla specialiserade på olika saker, men som nybörjare är detta en fullgod start så kan man öka allteftersom.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *