Svenska Spel och SEO

Svenska spelAtt vara ett statligt spelbolag vars verksamhet dessutom kontrolleras av Lotteriinspektionen för med sig ett antal faktorer som övriga bolag inte behöver ta hänsyn till. Jesper Pettersson från Svenska Spel tog sig tiden att besvara några snabba frågor i en intervju om deras arbete med sökmotorer, både SEO och SEM.

Hej Jesper, berätta gärna lite kort om dig för oss som inte har stenkoll på vem du är samt hur du kom in på SEO/SEM?
Har jobbat inom Svenska Spel i 7 år men inte enbart inom SEO/SEM, jag hamnade inom söket av en slump eftersom mitt intresse för analys och marknadsföring/försäljning funnits i mina tidigare arbetsuppgifter.

Jag startade på Svenska Spel när Pokern skulle lanseras 2006 och var med vid uppbyggnaden/starten av ”pokersektionen”, bytte till att analysera och jobbade som CRM inom pokern när jag fick chansen att arbeta med det övergripande söket för hela Svenska Spel.

Tror du arbetssättet för er som ett spelbolag skiljer sig markant från övriga branscher i avseende till SEO/SEM? Tänker på att konkuransen är hård om vissa termer, t.ex. Poker där företag lägger enorma pengar och arbetstimmar på både bra och dåliga sätt för att ranka bättre.
Arbetssättet skiljer sig markant eftersom vi har hårdare marknadsföringsregler och hårdare licensregler för att driva spel på internet.
Vi har även hårda interna regler på hur vi presenterar och marknadsför de olika produkterna och balansen mellan ansvarsfull marknadsföring och försäljning finns alltid med i allt vi gör.

Ditt exempel med Pokern är ett tydligt fall där vi inte får länka in till vår befintliga spelsajt, pokern har restriktioner som säger att all länkning till svenskaspel.se inte är tillåtet,
det gör att SEO har större betydelse för pokersektionen än övriga produkter men även den svåraste produkten att sökmotoroptimera eftersom ”poker” i sig inte är ett eget produktnamn.

Hur ser en normal arbetsdag ut för din del, läggs det mest tid inom sökmotoroptimering eller marknadsföring inom olika kanaler?
Det läggs mycket tid på att påverka vid förändringar av sajten när det gäller utveckling och redaktionellt innehåll.
Interna utbildningar om sökets fördelar och hur det fungerar, vi är ett stort företag med många olika sektioner med flera kampanjer och projekt igång samtidigt.
Förändringar inom kampanjbudskap och optimering av befintliga budskap inom det köpta söket är ett ständigt arbete som måste ligga i linje med respektive varumärkesprofil.
Bevakning och driva de utvecklingsinitiativ på sajten gällande SEM/SEO måste alltid prioriteras mot övriga förbättrings/förändringsarbeten inom hela svenskaspel.se där konkurrensen av de interna initiativen är många.

Kan du berätta lite om vad du gör för arbete inom just SEO? Många tror att allt bara består av att bygga länkar men du kanske har andra bra tips?
Vi är ett stort företag med många olika produkter och spelobjekt, mycket av SEO arbetet innehåller att förbättra hela sajtens teknik för att möta upp sökmotorernas indexering, skapa relevanta landningssidor och hitta nyckelord som passar målgruppen.
Utbildning för de som skriver och uppföljning av redaktionella texter har stor betydelse för att öka indexeringen hos sökmotorerna.
Stort företag med många olika initiativ skapar ibland flera olika tekniska lösningar för att få fram önskad ”funktion” som i sin tur inte gynnar söket, iFrame lösningar och flash är fortfarande ett problem hos oss.
Länkarbetet består mest i att få våra befintliga sammarbetspartners och föreningar att ha en ”ren” länk in till oss, detta låter som ett enkelt arbete men vi har olika sektioner inom företaget som måste vara medvetna om fördelarna av en ren länk och detta måste alltid vägas mot möjligheterna att mäta och följa upp de befintliga externa länkarna.

Ni jobbar mycket inom SEM, t.ex. vet jag att ni finns som affiliateprogram hos TradeDoubler (är själv affiliate till er sedan 2001). Vilka digitala kanaler inom marknadsföring är era viktigaste?
Söket är en mycket viktig kanal för den digitala marknadsföringen, vårt affiliateprogram har stor betydelse men vi har en annan strategi mot traditionella affiliatesprogram där vi satsar mer på större affiliates än mängden (antalet) av affiliates.
Den traditionella bannerannonseringen har inte lika stor betydelse längre och vi planerar att gå mot en mer riktat annonsering via t.ex Adform och Real Time Bidding annonsering.

Du berättade att ni gjort en upphandling med en mediabyrå, OMG, där en del är att ni får hjälp med ”söket”. Har du jobbat ensam med SEO/SEM tidigare eller sitter ni fler på Gotland som arbetar inom detta område?
Jag har det övergripande ansvaret för sök på Svenska Spel och kommer i fortsättningen använda mig av OMG för att administrera Adwordskontot och få hjälp med att skapa och följa upp kampanjer inom respektive produktvarumärke.
Jag har varit ensam inom SEO/SEM på Gotland men jag har haft bra sammarbete med våra webbredaktörer och projektledare på sajten och framför allt vår tidigare byrå för söket iProspect, som har hjälpt till vid alla frågor gällande SEO/SEM, iProspect har drivit flera frågor och varit ett mycket bra stöd vid förändringsarbeten och utbildningar.
Efter en omorganisation i företaget så kommer jag att få hjälp av 3 Online försäljare med produkt och kampanj budskap i Adwordskontot.

Vilka för och nackdelar ser du med att köra allt inhouse jämfört med att lägga ut allt på extern aktör?
Fördelen att köra detta inhouse är att kännedomen om de olika initiativen och prioriteringarna mot övrig verksamhet gör att de förslag om förändring gällande söket har stor relevans.
För att få igenom förändringar i ett stort företag som Svenska Spel måste man veta vem som skall informeras eller konsulteras innan det genomförs.
En extern aktör ser givetvis bristerna gällande söket men har inte helhetsbilden och förslagen om förbättringar ”rinner lätt ut i sanden” när ingen internt driver dem.
Vi vet oftast själva vilka brister vi har men vi har ofta andra projekt som ligger före i prioriteringarna.

Använder du några speciella verktyg för att följa upp resultatet av ditt arbete?
Vi har historiskt sett haft flera olika verktyg för att följa upp och mäta de olika resultaten, det pågår ett arbete för tillfället att försöka hitta ett mätverktyg som klarar av att rapportera från fler källor.
Mycket av uppföljningen i dagsläget sker i Adwords och i Google Analytics när det gäller söket.

Nu när ni ska få hjälp med vissa delar, är det något speciellt du oroas över, t.ex. att du tappar kontroll över arbetssätt, metoder osv?
Känner ingen oro över att jobba med en byrå, men är medveten om att jag måste informera om vilka prioriteringar och framtida planer vi har.
När vi kommit förbi de mest uppenbara förbättringsmöjligheterna ser jag fram emot att få nya ögon som granskar, förhoppningen är att vi tillsammans hittar nya lösningar på befintliga problem.

Hur ser du på framtiden inom synlighet på sökmotorer? Kommer ni ändra arbetssätt tror du eller fortsätter ni med snarlika kanaler även under de närmsta åren?
SEO kommer utvecklas för Svenska Spel när det kommer till vilken teknik vi använder oss av, hur vi skapar articklar och landningssidor men även vår länkstrategi kommer förbättras väsentligt.
Hur SEM utvecklas beror mycket på hur speltillståndet och regleringsbeslut ser ut i framtiden.

Ett stort tack till Svenska Spel och Jesper som ställde på på min intervju!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *