Ta vara på gamla produktsidor

Alla som bedriver butiker online känner säker igen sig. En produkt ska inte längre säljas, vad ska jag nu göra? Det uppenbara är att helt enkelt radera sidan, det bidrar dock med en hel hög negativa aspekter både för dig seo-mässigt och för besökarens användarupplevelse.

Att en produkt tas bort kan ha många anledning, i detta inlägg ska jag dock förklara hur du på ett bra sätt bör gå tillväga med din gamla produktsida.

404 hittades ej
En dåligt utformat 404-sida ger inget bra intryck

1. Behåll sidan

Grundprincipen är att du aldrig ska ta bort en sida. Ofta har du lagt ned energi på att få sidan ranka, det du måste göra är dock att informera besökaren om att produkten har utgått och att den ej kan beställas längre. Om produkten ersatts med annan produkt, eller liknande produkt finns så informerar man lämpligen besökaren om detta och länkar till dessa produkter.

2. 301 redirect

Om du verkligen måste ta bort sidan, se till att skicka besökaren till den ersatta produkten alternativt en snarlik produkt. Om dessa två fall ej är möjligt skicka vidare besökaren till produktkategorin. Det finns två stora vinster med detta förfarande, dels slipper du brutna länkar in till din sida men framför allt slipper besökaren hamna på en felsida och du kan fånga upp intresset för en snarlik produkt.
I varje fall där du skickar vidare besökaren med 301 redirect bör du informera besökaren om varför man ej hamnade på sidan man förväntade sig.

Så hur vet du om besökaren kommer till en produktsida/kategorisida genom ovan nämnda redirect?
Det finns 3 olika sätt att lösa det på, vilket du väljer beror till stor del vad som är tekniskt möjligt med just din webbutik.

1. Skicka med en parameter
När du gör din redirect, se till att slänga på en extra parameter som talar om att besökaren kommer från en borttagen sida, det kan förslagsvis vara produktens id från databasen.
www.example.com/category/name -> www.example.com/name?removedproductid=123

Eftersom du lägger på en extra parameter måste du se till att målsidan är en kanonisk sida, i vårt exempel ska således följande kod finnas i sidhuvudet på kategorisidan för att undivka duplikat innehåll.
<link rel="canonical" href="www.example.com/category/name"/>

2. Använd sessioner / cookies

När besökaren kommer till en produkt kan du sätta en sessionvariabel innehållandes produktens id. Kategorisidan kan då se att variabeln är satt, ta bort denna samt informera användaren.

3. Användarvänlig 404-sida

Om du inte ser en annan utväg eller om ovanstående inte passar för just din borttagna sida, skapa då en användarvänlig 404-sida. Bara för att en webbsida har 404 satt i http-huvudet betyder inte det automatiskt att det måste stå stor och fult ”404 – Sidan hittades ej”.
Tvärtom, du kan designa upp denna sida precis hur du vill, du kan till och med presentera information baserat på vilken sida som tagits bort, vilken länk man kom via eller kanske vad klockan är. Bara din fantasi sätter gränserna.

Vad du än gör, skapa inte en tråkig 404-sida som är standard på de flesta webbservrar om du vet med dig att sidor kommer tas bort på regelbunden basis.

Produktkyrkogård

Ett roligt sätt att ta vara på alla gamla produkter som behövt raderas är att samla dom under en produktkyrkogård. Dels kan det skapa lite extra länkar till er webbsida, sedan kan nostalgiska besökare läsa om alla utgångna produkter, du kan till och med lägga till lite extra data om när produkten funnits. Ett tappert försök har Ben&Jerry gjort med deras kyrkogård, något jag fick syn på efter ett inlägg av Sökmotorkonsult och som de verkade gilla.

Helt bra exempel är det dock inte seo-mässigt.
Dels fungerar inte de gamla länkarna, kyrkogården är dessutom helt baserad på flash. Vitsen är ju att de gamla sidorna ska vara kvar och fungerande. Mobil-varianten av deras sida har samma brister förutom att den inte är skapad i flash. Som en vis man sagt till mig. Aldrig, aldrig ta bort en sida.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *