Vad är sociala medier?

Inom seo-branschen verkar det vara ganska spridda åsikter vad som egentligen ska klassas till ett socialt medium.  För mig som jobbar med webbutveckling blir ganska förvånad när allt färre plattformar ska omnämnas som sociala medier, ofta utan någon vettig förklaring.

Det finns åtskilliga ställen där man kan läsa olika definitioner, här följer två exempel.

Webbplatser och mobila appar med vars hjälp människor kan interagera i mänskliga sociala nätverk och, i motsats till traditionella medier, bidra med användargenererat innehåll. – Wikipedia

Exempel på tjänster som hör till utvecklingen inom den sociala webben är kommentarsfunktionerna efter artiklar i tidningarnas nätupplagor, bloggar där läsare kan kommentera inläggen och wikitjänster där flera kan samarbeta för att bygga upp uppslagsverk i olika ämnen (till exempel Wikipedia eller Kolla källans wiki). – Skolverket

Vi kan alltså inte begränsa begreppet sociala medier till enbart social nätverk såsom Facebook, Twitter och Instagram. Faktum är att jag inte funnit någon trovärdig källa som ens gör denna begränsning, förutom verksamma inom just seo-branschen.

linkedin
Ett ämne som väcker både engagemang och stundom irriterade känslor på LinkedIn

Det som man ofta kan se, så även i fallet på LinkedIn är att så fort någon nämner sociala medier:

  • Begränsas ofta begreppet till just sociala nätverk
  • ”Motståndarna” kan bara skriva om sociala signaler

Några saker som nämndes i tråden på LinkedIn var bland annat ”ett ämne som inte är sant”,  ”det har ju egentligen inget med SEO att göra”, ”Övriga i gruppen verkar ha fått termen ‘sociala medier’ om bakfoten”, ”Bloggar ingår inte i min definition av sociala medier”.

Hade man däremot ställt frågan om länkar från bloggar, forum, Wikipedia och dylika sociala medier påverkar en sidas ranking. Då får man 100% ja, det är jag villig att äta upp min vita hatt som jag har fått av Google på.

Skulle frågan däremot vara om en webbsida vars länk finns i en statusuppdatering värderas högre, om ens alls, ju fler gilla, delningar o.s.v. den har, då är svaret såklart nej.
Det senare, som jag mer uppfattat som diskussioner om sociala signaler ska inte likställas med sociala medier, det är endast en delmängd däri.

Vore intressant att höra era synpunkter på dessa definitioner och varför folk kan ha så olika uppfattning av dessa.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *