Västtrafik och hashbangs

VästtrafikVästtrafik har ganska nyligen lanserat en ny webbsida som de har jobbat med under några års tid. Det var en stor förändring och sidan fick blandat mottagande i början, hur som använder den lite ny fräck teknik och jag ville såklart intervjua projektledaren Mikael Faleke.

Berätta gärna lite kort om vem du är och vad du har för roll
Webbansvarig på Västtrafik sedan 12 år tillbaka. Är den som tagit fram den nya hemsidan i rollen som projektledare.

Ni gjorde relativt nyligen om hemsidan för Västtrafik, vad var det huvudsakliga målet med arbetet?
Visa på hur lättillgängligt det är att resa med Västtrafik, locka nya målgrupper att prova kollektivtrafiken. Men nya målgrupper menar vi för hemsidans del bilister som bor så att de har bra kollektivtrafikalternativ.

I början var det ganska högljudda åsikter om sidan, har det lagt sig nu när folk vant sig med allt nya?
Nästan ingen gillar förändringar. Så oavsett vilken hemsida du bygger om så blir det åsikter. Titta till exempel på när Facebook ändrade sin timeline. Det hör till. Hade blivit mer förvånad om vi inte fått några reaktioner alls. Eftersom drygt 95 procent av våra besökare är återkommande så ställde vi ju till det för dem och de fick lära om. Men visst – jag börjar bli lite trött på ”gör om – gör rätt”. Vi har gjort om och vi har gjort rätt. Tyvärr är sidan inte vidare mobilanpassad och det är något vi ska ha kritik för. Vi jobbar med det just nu. Men i övrigt fungerar det bra.

Sidan använder sig frekvent av Ajax, fanns det med i ert krav eller vad är de främsta anledningarna till att utnyttja denna teknik?
För att få en sömlös upplevelse där det inte upplevs som att sidan laddas om utan enbart att informationen byts ut så valde vi den tekniken. Det var inget krav från början utan det blev lösningen.

Sökmotorer kan ha problem med att indexera sidor som byggs upp via Ajax om det inte gjorts på rätt sätt, ni har dock fått till tekniken med hashbangs (#!) och escaped_fragment-stödet. Kanske lite väl tekniskt, men var det ett krav från er eller hjälpte Know IT er även med detta?
Detta är något som vi får tacka KnowIT för. De ledde in oss på det spåret. Vi har dessutom byggt upp en parallell sida som inte använder Ajax och som funkar för äldre webbläsare. Den är enklare för Google att indexera.

Även en rätt ny teknik som använder sig av pushState fungerar väl för Ajax-sidor, är det något som även tog upp för diskussion? Arbetet med webbsidan har hållt på under flera år så den tekniken kanske inte var tillräckligt utbredd på den tiden.
Nej, vi började ju redan 2010 med sajten så vi missade flera nya tekniker, till exempel responsiv webbdesign och pushState. Vi använder annan teknik för att få bakåtknappen att fungera i webbläsaren. När vi första gången såg designidén från vår samarbetspartner Forsman&Bodenfors så tog jag mig för pannan och sa att det kommer aldrig att gå. Då saknades ramverk att bygga med så det blev väldigt mycket grundarbete innan vi hade en första fungerande prototyp. Idag är detta inte raketvetenskap utan betydligt enklare att uppnå.

Några andra intressanta saker du vill ta upp som ni stött på under arbetets gång med webbsidan?
Att det finns alldeles för många webbläsare J Skämt åsido – vi skulle lanserat tidigare än vad det blev och orsaken till detta är att det tog både tid och pengar att anpassa för olika webbläsare. Till slut fick vi sätta ner foten och bestämma att äldre versioner av Internet Explorer får använda en enklare version av sidan. Man kommer automatiskt till denna om man har javascript avstängt i webbläsaren. Den stora skillnaden mellan de två sajterna är att den enkla saknar kartbakgrunden.

Stor tack till Västtrafik och Mikael Faleke!

Missa inte heller inlägget som tar upp två tekniker för att sökmotoroptimera din Ajax-sida.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *